بدون اضافه وزن – فصل هفتم

لذت ورزش

فصل هفتم کتاب بدون اضافه وزن درباره لذت ورزش است. قطعا اگر کاری را از روی اجبار انجام دهیم، هم به زودی از آن خسته می شویم و هم نتیجه دلخواه خود را بدست نمی آوریم. این نکته مهمی است که از ورزش لذت ببریم. اگر قصد مطالعه فصل ششم کتاب بدون اضافه وزن را دارید می توانید از اینجا آن را دریافت کنید.

لذت ورزش

می‌دانم چه فکری می‌کنید:

«باز هم یک موعظه دیگر دربارۀ‌ لذت ورزش از یک ورزشکار متعصب».

من هم عادت داشتم همین‌طور فکر کنم و احساس گناهی که از این بابت می‌کردم از ورزش نکردن بدتر بود.

در کنار هر یک از اشتباهات رژیمی‌ام یک برنامۀ‌ ورزشی را هم امتحان کردم. یک بار به صورت کامل (به مدت دو روز) یک برنامۀ‌ ورزشی تلویزیونی را دنبال کردم. دفعه بعد به دوچرخۀ‌ ثابت رو آوردم که اگرچه دو روز بیشتر از ورزش با تلویزیون دوام آورد، اما با توجه به پولی که خرجش کرده بودم نتیجه ناامید کننده بود. طناب زدن، رقصیدن در اتاق نشیمن، کلاس‌های ایروبیک، کار با وزنه و بسیاری از روش‌های ناموفق دیگر را هم امتحان کردم. هیچ کدام برای من مناسب نبودند. عنصر کلیدی پیدا کردن برنامۀ‌ ورزشی هم همین است: باید برای شما مناسب باشد! در عین حال باید لذت‌بخش هم باشد. زنان دیگری را می‌شناسم که بعضی از این ورزش‌ها را امتحان کرده‌اند و موفق شده‌اند، فقط به خاطر این که این ورزش‌ها برای آنها لذت‌بخش و مناسب بوده‌اند.

طراحی برنامۀ‌ ورزشی برای خودتان

از خودتان بپرسید که از برنامۀ‌ ورزشی خود چه می‌خواهید و کدام ورزش‌ها بیشترین تناسب را با مهارت‌ها، نیازها و شخصیت شما دارند. تجزیه و تحلیل بهانه‌هایی که برخی اوقات به زبان می‌آورید هم راه بسیار خوبی برای انتخاب بهترین نوع ورزش برای شما است. شنیده‌ام که برخی خانم‌ها می‌گویند از بیرون رفتن از خانه بیزارند زیرا از پوشیدن لباس‌های ورزشی در ملاء عام خجالت می‌کشند یا بچۀ‌ کوچک دارند و نمی‌توانند او را در خانه تنها بگذارند.

در این مورد، راه حل مناسب می‌تواند استفاده از یک مینی‌ترامپولین (جستانک) باشد: جذاب است و می‌توانید در خانه از آن استفاده کنید و همزمان با ورزش، تلویزیون نگاه کنید یا به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید. مینی‌ترامپولین‌ها مشکلی برای زانوهای شما هم ایجاد نمی‌کنند و به همین دلیل بسیاری از پزشکان این وسیله را برای افراد مسن‌تر پیشنهاد می‌کنند.

اگر احساس می‌کنید طاقت فشار بدنی زیاد را ندارید، شاید پیاده‌روی برای شما مناسب باشد. در اغلب موارد، می‌توان پیاده‌روی را به طور مقطعی به دویدن هم تبدیل کرد که این موضوع می‌تواند برای بعضی افراد خوشحال کننده باشد. فقط لطفاً به یاد داشته باشید که برای موفق بودن مجبور نیستید همان روز اول به اندازۀ‌ یک مسابقه ماراتون بدوید. راه رفتن با سرعت ثابت و ریتمیک برای بدن و روح شما خیلی خوب است.

ممکن است کم‌تحرکی خود را با بهانه‌های مربوط به مشکلات سلامتی یا معلولیت‌های جسمی توجیه کنید. مشاورین پزشکی معتقدند انجام خیلی از ورزش‌ها معمولاً مشکلی برای فرد معلول فرد ایجاد نمی‌کند. شما می‌توانید با راهنمایی پزشک یا فیزیوتراپ خود ورزش مناسب خود را پیدا کنید.

لازم نیست حتماً حرفه ای باشید!

لازم نیست حتماً ورزشکار، جوان یا قدرتمند باشید تا در ورزش کردن به موفقیت برسید. فقط از تخیل خود استفاده کنید و روش مناسب خود را پیدا کنید. یکی از موفق‌ترین مراجعین من خانمی بود که روی صندلی چرخ‌دار می‌نشست.

اگر آن قدر روی خود کنترل دارید که می‌توانید کاری را تا به پایان رساندن آن دنبال کنید، شاید به تنهایی ورزش کردن برای شما آسان‌تر باشد. اما اگر مثل اغلب مردم هستید، بهتر است از دوستان خود کمک بگیرید و به همین دلیل است که من کلاس‌های ورزشی را توصیه می‌کنم. این احتمال وجود دارد که وقتی برای ورزش کردن وقت گذاشتید و به مربی ورزش پول دادید، تا انتهای کلاس از آن استفاده کنید. شما می‌توانید از دوستان خود هم بخواهید در کلاس ثبت‌نام کنند تا به این ترتیب انگیزۀ‌ بیشتری پیدا کنید.

من همچنین به این نتیجه رسیده‌ام که موقع تنظیم برنامۀ‌ ورزشی، عامل زمان یعنی این که در چه ساعتی از روز ورزش کنید هم جزء موارد بسیار مهمی است که باید مد نظر قرار دهید. نظر شخصی خود من از ساعت ۶ تا ۷ صبح است. فعالیت صبح زود باعث می‌شود سلول‌های خاکستری مغز من بیدار شده و برای یک روز کاری خوب آماده شوند. اگر این کار را در این ساعت انجام ندهم، به احتمال زیاد ورزش کردن من آن قدر به تعویق خواهد افتاد که فکر کنم می‌توانید حدس بزنید در نهایت در پایان روز چه اتفاقی می‌افتد، معمولاً می‌بینم که کلاً از ورزش کردن طفره رفته و خودداری کرده‌ام.

ممکن است اهل صبح زود ورزش کردن نباشید، در این صورت، بسته به شرایط خود برنامه‌ریزی کنید. فقط به یاد داشته باشید که منظم و صبور باشید تا سرانجام، شکل درست ورزش کردن و زمان مناسب برای خود را پیدا کنید.

بهانه‌های بی‌اساس را کنار بگذارید

به یاد می‌آورید که ناخودآگاه شما چگونه تلاش می‌کند تمام ایده‌های جدیدی را که سعی دارید نهادینه کنید خراب کند؟ این اتفاق ممکن است در خصوص برنامۀ‌ ورزشی شما هم رخ دهد. ممکن است یک یا دو هفته ادامه بدهید، خیلی هم خوب کار کنید و حتی احساس کنید که به خودتان می‌بالید. اما بعد به تدریج بهانه‌هایی را برای ورزش نکردن پیدا می‌کنید: امروز خیلی سرد است، زمان کافی ندارم، لباس‌های ورزشی‌ام کثیف هستند و…
این زمان همان زمانی است که برای غلبه بر موانع و پیشروی هر چه بیشتر اهمیت بسیار زیادی دارد.

هنگامی که الگوی ورزشی خود را به صورت منظم تنظیم می‌کنید، این قبیل بهانه‌های بی‌اساس را حذف کرده و برای ورزش کردن اشتیاق پیدا می‌کنید. قول می‌دهم اگر نظم و صبر داشته باشید، این اتفاق خوب برای شما هم روی می‌دهد.

ورزش کردن اشتهای شما را فرو می‌نشاند

بعضی از مراجعان من می‌گویند از ورزش کردن می‌ترسند چون ممکن است ورزش اشتهای آنها را افزایش دهد. این یک افسانه است. هنگامی که شخصی ورزش می‌کند، هیپوتالاموس یعنی همان بخشی از مغز که اشتها را کنترل می‌کند تحریک می‌شود و پاسخش به نحوی است که باعث می‌شود اشتهای شما برطرف شود.

یکی از مراجعین من به نام جولیا با از سر گذراندن یک تجربه سخت و دشوار توانست این مسأله را بپذیرد. او وقتی این موضوع را قبول کرد که برای ورزش کردن به یک چشمۀ‌ آب معدنی رفت و هفته‌ای سه روز هنگام ظهر یک برنامه ورزشی شدید را اجرا کرد. او با شگفتی به این نتیجه دست یافت که بعد از ورزش کردن تشنه می‌شود نه گرسنه. در آن سه روز، یک لیوان آب میوه برای جولیا به یک نهار لذت‌بخش تبدیل شده بود. او در روزهایی که ورزش نمی‌کرد گرسنه می‌شد و آماده بود که نهار بخورد. جولیا توانست به سادگی و با وارد کردن ورزش به زندگی خود به راحتی و بدون هیچ مشکلی وزن کم کند.

ورزش چربی‌ها را آب می‌کند

وقتی ورزش می‌کنید، از دست چربی‌ها خلاص می‌شوید و در بدن خود عضله به وجود می‌آورید. وزن عضله‌ها از چربی‌ها بیشتر است، پس اگر وزن آن عضله‌های زیبا و نرم در پاهای شما بیشتر از چربی‌هایی بود که در ماه گذشته آب کرده‌اید اصلاً نترسید. بافت عضله فشرده و محکم است و فضای کمتری اشغال می‌کند. ممکن است وزن شما تغییر چندانی نکند اما متوجه می‌شوید که سایز لباس‌های شما تغییر قابل توجهی خواهد کرد زیرا بدن شما خوش‌تراش‌تر می‌شود.

اکسیر شفابخش غم‌ و غصه

خیلی از افراد ورزش را به عنوان روش سختگیرانه‌ای در نظر می‌گیرند که باید آن را تحمل کنند تا کالری بسوزانند. با این حال، در واقع بهترین پاداشی که ورزش به ما می‌دهد کاری است که در راستای سلامت ذهنی ما انجام می‌دهد. ورزش به شما کمک می‌کند احساس خوبی در مورد خودتان داشته باشید. دانشمندان نشان داده‌اند تغییرات شیمیایی زیادی حین فعالیت بدنی در مغز روی می‌دهد و شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از افراد بعد از ورزش احساس بسیار خوبی نسبت به خودشان دارند. آنها نمی‌توانند توضیح دهند که چرا یا چگونه چنین احساسی دارند، این اتفاق خیلی ساده روی می‌دهد، حتی در صورتی که هیچ یک از مشکلات بیرونی آنها حل نشده باشند.

یک برنامۀ‌ ورزشی خوب می‌تواند اضطراب و تنش را از شما دور نگه دارد. هنگامی که احساس افسردگی، تنش یا حس منفی دربارۀ‌ خود ندارید، احتمال آن که به پرخوری روی نیاورید بسیار زیاد است. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب ورزش این حقیقت است که سموم را از بدن شما پاک می‌کند، سمومی که به سلامت شما آسیب می‌زنند، پوست شما را خراب می‌کنند و انرژی شما را تحلیل می‌برند.

تشویق به ورزش

در اینجا چند جمله مثبت یادتان می‌دهم که به شما کمک خواهند کرد تا قالب ذهنی مناسبی را برای خود شکل دهید:

  1. من برای ورزش کردن همیشه وقت، انرژی و تمایل دارم.
  2. همین حالا از ورزش کردن لذت می‌برم.
  3. دنبال کردن یک برنامۀ‌ ورزشی منظم برای من آسان است.
  4. همین حالا شکل صحیح ورزش را وارد زندگیم می‌کنم.
  5. بدن من عاشق ورزش است!
  6. ذهن من عاشق ورزش است!
  7. اکنون نگرش من به ورزش مثبت است.
  8. ورزش جذاب و لذت‌بخش است.
  9. ورزش برای من تجربۀ‌ خوشایندی است.
  10. هم‌اکنون افکاری را که در گذشته من را از ورزش کردن بازداشته‌اند کنار می‌گذارم.
  11. همین حالا ورزش منظم را شروع می‌کنم و بدن من با سلامت کامل پاسخ این کار من را می‌دهد.
  12. ورزش یکی از لذت‌های مهمی است که من به خودم هدیه می‌دهم.

یادآوری‌های فصل هفتم

۱. شکلی از ورزش کردن را پیدا کنید که جالب و جذاب است!

۲. برنامه‌ریزی ورزشی‌تان را با برنامه زمانی، مهارت‌ها و نیازهای خود متناسب کنید.

۳. بهانه‌های خود را آنالیز کنید تا ببینید که چه چیزی باعث می‌شود در برابر ورزش کردن از خود مقاومت نشان دهید.

۴. صبور و منظم باشید!

۵. ورزش کردن اثرات مثبتی روی بدن و ذهن شما دارد و به کنترل اشتهای شما، تنظیم سوخت و ساز بدن‌، کاهش اضطراب، سوختن چربی‌ها، تقویت عضلات و خیلی موارد دیگر کمک می‌کند.

ادامه دارد. برای مطالعه فصل هشتم کتاب اینجا را کلیک کنید.

 481 بازدید