رژیم بارداری و شیردهی

متأسفانه شروع چاقی در بیشتر خانم‌های ایرانی هم‌زمان با شروع دوران بارداری و شیردهی می باشد. علت این مسئله هم تصور غلطی هست که نسبت به بارداری در ذهن افراد وجود دارد.

مشکل اصلی اینجاست که همه تصور می‌کنند نیازی به رژیم بارداری نیست و هرچیزی دلشان می‌خواهد آزاد هستند که تو این دوره بخورند. همین‌ تصورات غلط به مرور می‌شود کوهی از چربی‌ها که آب کردنشان بعد از زایمان خیلی سخت می باشد. دلیل اصلی این همه اصرار ما برای توجه به مسئله‌ی چاقی بعد از زایمان این‌ است که مادران عزیز فکر می‌کنند مشکلات بعد از بارداری تقدیرشون هست و تا آخر عمر باید با زانودرد و کمردرد مدارا کنند.

چیزی که به همه‌ی این مشکلات دامن می‌زند این است که اطرافیان به محض اطلاع از بارداری یه خانم با این جمله‌ها میروند‌ به استقبالش:

  • تو دیگر تنها نیستی
  • باید به اندازه‌ی دو نفر غذا بخوری
  • اگر به فکر خودت نیستی لااقل به فکر بچه باش
  • اگر کم بخوری نوزادت نارس به دنیا میاد
  • شاید تو سیر باشی ولی بچه‌ی تو شکمت گرسنه‌ هست‌
  • اگه زیاد غذا نخوری، خدای نکرده سقط می‌کنی‌
  • اگر خوب غذا بخوری نیازی به ویتامین و مکمل نداري!!!!

چه افرادی نمی‌توانند رژیم بارداری بگیرند؟

خانم‌هایی که یکی از شرایط زیر رو دارند مجاز به گرفتن رژیم نیستند: افرادی که BMI بالای ۳۵ دارند، (برای محاسبه BMI خود اینجا کلیک کنید) باردارانی که سابقه‌ی سقط داشتند، مادرانی که دو یا چند قلو باردار هستند، باردارانی که دچار ویار شدید هستند، مادرانی که سابقه‌ی تشنج بارداری دارند، خانم‌هایی که دچار ديابت بارداری هستند، مادرانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، خانم‌هایی که قبلا مسموميت بارداری داشتند، خانم‌هایی که در عین بارداری در حال شيردهی هم هستند،باردارانی که در سه ماهه‌ی اول بارداری به سر می‌برند، باردارانی که بعد از سه ماهه‌ی اول هم دچار ويار شديد هستند، زنان بارداری که کمتر ۱۸ سال یا بیشتر از ۴۵ سال دارند، مادران بارداری که در هفته‌ی ۳۴ به بعد بارداری هستند.

آیا با رژیم بارداری وزن کم می‌کنم؟

خیر. برنامه رژیم بارداری، بیشتر جهت کنترل وزن در این دوران هست تا کاهش وزن. به این معنا که از افزایش وزن بی‌رویه در دوران بارداری پیشگیری می‌کند. پس خیالتون راحت، با رژیم بارداری، بعد از زایمان دچار افزایش وزن نمی‌شوید.

از چه زمانی می‌توانم رژیم بارداری را شروع کنم؟

شما از هفته‌ی اول بارداری می‌توانید رژیم دریافت کنید، اما پیشنهاد ما این هست که از هفته‌ی ۷ یا ۸ بارداری و بعد از سونوگرافی قلب جنین رژیم را شروع کنید تا از سلامت جنین اطمینان حاصل کنید.

در دوران بارداری چند کیلو وزن می‌توانم اضافه کنم؟

میزان اضافه وزن در دوران بارداری به وزن اولیه‌ و BMI مادر بستگی دارد.

رژیم دوران بارداری

رژیم دوران بارداری برای خانم‌ها اهمیت بسیاری دارد و همانطور که گفته شد باید از پیگیری رژیم لاغری در بارداری خودداری کنند. خانم‌های باردار باید به صورت کلی در طی دوران بارداری به میزان کافی و در حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات مصرف کنند و به دلیل ریسک بالای مشکلات گوارشی در این دوران، همچون یبوست، باید روزانه میزان زیادی میوه و سبزیجات استفاده کنند. همچنین در این دوران مصرف روزانه به طور میانگین ۸۰ گرم بسیار مهم است.
بهتر است به جای استفاده از راه های کاهش وزن در بارداری، کاهش مصرف قند را در اولویت قرار دهید؛ زیرا خانم‌های باردار بسیاری هستند که در زمان بارداری با دیابت بارداری روبه‌رو شده‌اند، همچنین مصرف قند اضافی می‌تواند به سلامت جنین آسیب بزند؛ به همین دلیل تنها راه مهمی که در رژیم لاغری در بارداری برای جلوگیری از چاقی ناسالم وجود دارد، کنترل قند مصرفی در رژیم غذایی است و برای این کار باید حتما از مصرف قند، شکلات و حتی آب میوه پرهیز کنید اما قند موجود در میوه‌ها، طبیعی هستند و مصرف آنها ضرری ندارد.

بارداری و رژیم غذایی

بهتر است به دنبال راه های کاهش وزن در بارداری نباشیم؛ این مورد در دوران شیردهی نیز اهمیت بسیاری دارد. بهتر است وزن مناسب خود را از پزشک بپرسید و چنانچه در آن محدوده قرار دارید، هیچ نگرانی نداشته باشید. البته اهمیت مصرف غذای سالم در این دوره را نیز نباید نادیده گرفت. رژیم غذایی مادران شیرده و خانم‌های باردار باید انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها را شامل شود.

رژیم غذایی سالم در دوران بارداری، یعنی در ماه اول بارداری که حالت تهوع و استفراغ شایع است؛ بهتر است از غذاهایی که ویتامین ‪B6‬ دارند، استفاده شود. در ماه اول بارداری به مصرف کافی فولات و آهن که به میزان زیادی در گوشت و همچنین اسفناج، غلات و حبوبات وجود دارد، توجه کنید و از مصرف غذاهایی که تخم مرغ خام و کافئین دارند، پرهیز نمایید. همچنین در سه ماه اول بارداری مصرف ویتامین ‪E ‬و مغزها اهمیت بسیاری دارد. در رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری، برای افزایش حجم خون، غذاهایی همچون آهن و تخم‌مرغ که سرشار از این مواد معدنی هستند را فراموش نکنید. ویتامین ‪C‬، کلسیم، پتاسیم و همچنین مصرف غذاهای با فیبر بالا اهمیت بسیاری دارد.

در سه ماهه آخر بارداری علاوه بر رعایت کردن رژیم دوران بارداری، از ورزش های مناسب بارداری و همچنین پیاده روی غافل نشوید. در این دوره حجم زیادی از شکم، توسط جنین اشغال شده است و به همین دلیل ممکن است برای معده شما مشکلاتی همچون ترش کردن و رفلاکس ایجاد گردد. یادتان باشد، مصرف امگا ۳ در ماه هشتم اهمیت بسیاری دارد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که در ماه‌های آخر بارداری باید مصرف قند و نمک خود را کاهش پیدا کند تا از تورم و همچنین ایجاد دیابت بارداری، جلوگیری شود.