ده فایده روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن نارگیل ممکن است به کاهش گرسنگی، بهبود بهداشت دهان، کاهش تشنج و … کمک کند. با این حال، اگرچه روغن نارگیل مزیت های زیادی دارد، اما برای سلامت قلبی شما خوب نیست.

روغن نارگیل برای پخت و پز روز به روز محبوب‌ تر می‌ شود.

بسیاری از مردم آن را به دلایلی از جمله داشتن خواص ضدمیکروبی و آنتی‌ اکسیدان، بهبود بهداشت پوست و دهان و قابلیت کاهش وزن تحسین می‌کنند.

در  این مقاله از هانئیل ده فایده روغن نارگیل بر اساس شواهد علمی آورده شده است، همچنین شامل برخی نکات مهمی را که باید قبل از افزودن آن به رژیم غذایی خود در نظر داشته باشید.

1. باعث افزایش چربی سوزی بدن می شود.

روغن نارگیل منبع غنی از گلیسرید های زنجیره متوسط ​​(MCTs)، که یک نوع چربی اشباع شده است.

در کل، چربی‌های اشباع شده به سه زیر گروه تقسیم می‌ شوند که هریک اثرات مختلفی در بدن شما دارند. این زیر گروه‌ ها عبارتند از 

  • زنجیره‌ های بلند
  • گلیسریدهای  ​​زنجیره متوسط
  • زنجیره‌ های کوتاه

دانشمندان برای بررسی فواید بهداشتی گلیسرید های  ​​زنجیره متوسط (MCTs)، از جمله آنهایی که در روغن نارگیل یافت می‌ شوند، تحقیقاتی انجام داده اند که برخی شواهد نشان دهنده این است که مصرف MCTs ممکن است باعث افزایش تعداد کالری‌ هایی شود که بدن شما میسوزاند.ودر نتیجه به کاهش وزن کمک می کند.

از آنجا که ۶۵٪ چربی‌ موجود در روغن نارگیل MCT ها هستند، ممکن است دارای خواص مشابه چربی سوزی روغن MCT خالص باشد.

با این حال، در حال حاضر هیچ شواهد قوی‌ای وجود ندارد که بگوید مصرف روغن نارگیل به تنهایی می‌تواند تعداد کالری‌هایی را که شما سوزانده می‌کنید، افزایش دهد.

در واقع، حتی بررسی‌ هایی در خصوص پتانسیل کاهش وزن MCT ها هشدار می‌دهند که در تفسیر نتایج باید محتاط بود زیرا نیاز به تحقیقات بزرگتر و با کیفیت بالاتری است.

اگر چه MCTs ممکن است باعث افزایش تعداد کالری‌ هایی که میسوزانید،شود اما در نظر داشته باشید که روغن نارگیل دارای کالری بسیار زیادی است و اگر به مقدار زیادی مصرف شود، حتی ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

خلاصه:
دانشمندان متوجه شده‌اند که مصرف نوعی چربی اشباع شده در روغن نارگیل به نام MCTs ممکن است باعث افزایش تعداد کالری‌ هایی شود که بدن شما میسوزاند شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که روغن نارگیل خودش هم این تاثیر را دارد یا خیر.

2. به عنوان یک منبع سریع انرژی عمل می کند.

MCTs موجود در روغن نارگیل یک منبع سریع انرژی فراهم می‌ کنند.

وقتی شما چربی‌ های زنجیره طولانی  (LCTs) را می‌ خورید، مولکول‌ های چربی از طریق خون به بافت‌ هایی که به آنها نیاز دارند، مانند بافت عضلانی یا چربی منتقل می‌ شوند.

از طرف دیگر، MCTs مستقیماً به کبد شما می‌ روند و به عنوان یک منبع سریع انرژی مشابه کربوهیدرات – منبع اولیه انرژی بدن شما – عمل می‌ کنند.

در واقع، MCTs در محصولات تغذیه ورزشی، برای ورزشکارانی که به منبع سریعی برای جذب و استفاده از انرژی نیاز دارند، استفاده می‌ شود.

خلاصه:
روغن نارگیل غنی از MCTs است که بدن شما به آنها به صورت متفاوت با چربی‌ های زنجیره طولانی  (LCTs) پاسخ می‌ دهد. MCTs منبع سریعی از انرژی فراهم می‌کنند که بدن شما قادر است آن را سریعتر از انواع دیگر  چربی اشباع شده استفاده کند.

3. دارای تاثیرات ضد میکروبی است.

روغن نارگیل به دلیل داشتن محتوای MCT خود – به خصوص اسید لائوریک – ویژگی‌ های ضد باکتری و ضد قارچی دارد. اسید لائوریک یک اسید چربی است که حدود ۵۰٪ از MCTs در روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که این اسید چرب ممکن است تاثیرات ضدمیکروبی در برابر میکروارگانیسم‌ های عامل بیماری مانند Staphylococcus aureus، Streptococcus mutans، Streptococcus pyogenes، Escherichia coli و Helicobacter pylori داشته باشد.

4. کمک به کاهش گرسنگی

یکی از ویژگی‌های جالب روغن MCT ها این است که ممکن است به کاهش مصرف غذا کمک کند.

این ممکن است با نحوه تجزیه آن‌ ها در بدن مرتبط باشد. مقداری از MCT هایی که شما می‌ خورید در طی فرآیند تجزیه مولکول‌ هایی به نام کتون‌ تولید می کنند.

کتون‌ ها با عملکرد مستقیم بر روی پیام‌ رسان‌ های شیمیایی مغز یا تغییر سطح هورمون‌ های تحریک‌ کننده اشتها، مانند غرلین، باعث کاهش اشتها می‌ شوند.

شاید با کتون‌ ها در راستای رژیم‌ های کتوژنیک آشنا باشید که در این روزها بسیار محبوب هستند. افرادی که رژیم های کتوژنیک را دنبال می‌ کنند، غذا های کم کربوهیدرات و بسیار چرب مصرف می‌ کنند. به همین دلیل، بدنشان به سوخت کتون‌ ها نیاز دارد.

با این حال، با وجود اینکه روغن نارگیل یکی از غنی‌ترین منابع MCT های طبیعی است، هیچ شواهدی نشان نمی‌ دهد که خود روغن نارگیل بیشتر از دیگر روغن‌ ها باعث کاهش اشتها می‌ شود. در واقع، یک مطالعه نشان می‌دهد که با مصرف روغن نارگیل کمتر از روغن MCT خالص احساس سیری خواهید داشت.

خلاصه:
مصرف MCT ها می‌ تواند با کاهش احساس گرسنگی به کاهش مصرف غذا و در نتیجه کاهش وزن کمک کند، اما شواهد نشان می‌دهد که روغن نارگیل این تاثیر را به همان اندازه ارائه نمی‌ دهد.

۵.  کاهش دفعات تشنج‌ 

افراد برای درمان برخی اختلالات، از جمله صرع مقاوم به دارو، به مدت طولانی از رژیم کتوژنیک (کم کربوهیدرات و  چربی بالا) استفاده کردند. نتایج نشان دهنده این بود که رژیم کتوژنیک در کاهش دفعات تشنج تاثیر دارد.

محققان فکر می‌ کنند که عدم وجود گلوکز قابل دسترس برای سوخت سلول‌ های مغز، یکی از دلایل ممکن برای کاهش دفعات تشنج‌ در افراد مبتلا به صرع استفاده کننده از رژیم کتوژنیک است. 

اما به طور کلی، شواهد کافی برای استفاده از رژیم کتوژنیک در بزرگسالان و نوزادان مبتلا به صرع وجود ندارد، بنابراین نیاز به تحقیقات و پژوهش‌های علمی  بیشتری در این زمینه است

کاهش مصرف کربوهیدرات باعث کاهش گلوکز خون می‌ شود و افزایش مصرف چربی باعث افزایش قابل توجه سطح کتو ن‌ها می‌ شود. مغز شما می‌ تواند به جای گلوکز، از کتون‌ ها به عنوان یک منبع انرژی استفاده کند.

اخیراً، افراد با استفاده از رژیم کتوژنیک تغییر یافته ای که شامل MCT ها و مصرف بیشتر کربوهیدرات برای تحریک کتوزیس است، می‌توانند به طور موثری صرع را درمان کنند .

پژوهش‌ها نشان داده است که MCT های موجود در روغن نارگیل به کبد شما منتقل می‌ شوند و به کتون‌ها تبدیل می‌شوند

خلاصه: MCT های موجود در روغن نارگیل می‌ توانند سطح کتون‌های خون را افزایش داده و باعث کاهش دفعات تشنج‌ شوند.

 

۶. بهبود سلامت پوست

روغن نارگیل کاربردهای بسیاری دارد که کمتر به مصرف غذایی آن مربوط هستند. بسیاری از افراد از آن به منظور بهبود سلامت و ظاهر پوست خود به عنوان یک محصول آرایشی استفاده می‌ کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که روغن نارگیل می‌ تواند میزان رطوبت پوست خشک را افزایش دهد. همچنین می‌ تواند عملکرد پوست را بهبود بخشد و شما را از عوامل خارجی مانند عوامل عفونی، مواد شیمیایی و آلرژن‌ها محافظت کند.

در واقع، یک مطالعه اخیر نشان داد که استفاده از 6 تا 8 قطره روغن نارگیل بکر روی دست‌ ها و گذاشتن آن در طول شب ممکن است راهی موثر برای جلوگیری از خشکی پوست ناشی از استفاده مکرر از ضد عفونی‌ کننده‌ های مبتنی بر الکل باشد.

همچنین ممکن است شدت علائم خفیف تا متوسط ​​در درمان دارویی درماتیت آتوپیک، یک بیماری پوستی مزمن شامل التهاب پوست و نقص در عملکرد محافظتی پوست را کاهش دهد.

۷. تقویت تارهای مو

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که از آنجایی که روغن نارگیل عمیقاً به تارهای مو نفوذ می کند، آنها را انعطاف پذیر تر می کند و قدرت آنها را افزایش می دهد تا از شکستن آنها تحت تنش جلوگیری کند.

به طور مشابه، مطالعه دیگری نشان داد که روغن نارگیل تارهای مو را تغذیه می کند و شکستگی را کاهش می دهد که باعث تقویت بیشتر مو می شود.

خلاصه: روغن نارگیل ممکن است با افزایش انعطاف پذیری و کاهش شکستن رشته‌ های مو، موهای شما را تقویت کند.

۸.بهبود سلامت دهان

شواهد نشان می دهد که استفاده از روغن نارگیل به عنوان دهانشویه – فرآیندی به نام روغن کشی – روشی مقرون به صرفه است که برای بهداشت دهان مفید است. 

روغن کشی شامل چرخاندن روغن نارگیل در دهان مانند دهانشویه است. ممکن است به طور قابل توجهی تعداد باکتری های مضر در دهان – یعنی S. mutans – را در مقایسه با یک دهانشویه معمولی کاهش دهد.

تصور می شود که این به دلیل خواص ضد باکتریایی اسید لوریک باشد .

علاوه بر این، اسید لوریک موجود در روغن نارگیل با بزاق واکنش نشان می‌دهد و ماده‌ای شبیه صابون تشکیل می‌دهد که از ایجاد حفره جلوگیری می‌کند و به کاهش تجمع پلاک دندانی و التهاب لثه کمک می‌کند.

با این حال، مطالعات مروری اشاره می‌ کنند که شواهد محدودی در مورد این موضوع وجود دارد و روغن کشیدن نمیتواند جایگزین درمان های دندان‌ پزشکی باشد. تحقیقات بیشتری در مورد اثرات روغن کشی بر سلامت دندان مورد نیاز است.

۹. ممکن است به کاهش علائم بیماری آلزایمر کمک کند.

بیماری آلزایمر، شایع‌ ترین علت ناتوانی ذهنی است.

این بیماری توانایی مغز شما برای استفاده از گلوکز به عنوان منبع انرژی را کاهش می‌دهد. با این حال، پژوهشگران معتقدند که کتون‌ها می‌ توانند با ارائه یک منبع انرژی جایگزین برای سلول‌ های مغزی، علائم زود هنگام بیماری آلزایمر از نوع خفیف تا متوسط ​​را کاهش دهند.

به همین دلیل، نقش مواد غذایی ای مانند روغن نارگیل برای مدیریت بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار گرفته‌ اند. با این حال، برای اثبات این موضوع نیاز به بررسی‌ های بزرگتر در انسان‌ ها وجود دارد.

۱۰. منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ ها

روغن نارگیل یک منبع خوب از آنتی اکسیدان‌ ها است که به کاهش مولکول‌ های آسیب‌ رسان به نام رادیکال‌ های آزاد کمک می‌ کند. که باعث پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ های مزمن و تخریبی می شود.

چون روغن نارگیل غنی از MCTها است که سطح خونی کتون‌ها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد، ممکن است در کاهش علائم بیماری آلزایمر کمک کند. با این حال، برای اثبات این موضوع نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود دارد.

بعضی از اصلی‌ترین نوع آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن نارگیل عبارتند از 

  • توکوفرول‌ها
  • توکوتریئنول‌ها
  • فیتواسترول‌ها
  • فلاوونوئیدها
  • پلی فنل‌ها

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن نارگیل آن را با اثرات ضد التهابی، ضد دیابت و حفاظت از مغز همراه کرده‌اند 

یک مطالعه همچنین نقش ممکن روغن نارگیل، به خصوص لوریک اسید MCT، در کاهش عوارض دیابتی ثانویه را نشان می‌دهد. 

خلاصه: روغن نارگیل یک منبع خوب از آنتی اکسیدان‌ هاست که اثرات ضد التهابی، ضد دیابت و حفاظت از مغز را دارد.

در سال‌های اخیر، روغن نارگیل به عنوان یک ماده مفید برای سلامت قلبی ترویج داده شده است. این به خاطر این است که برخی مدارک نشان می‌دهند که ممکن است سطح کلسترول LDL (مضر) را کاهش داده و سطح کلسترول HDL (مفید) را افزایش دهد.

با این حال، مدارک در مورد اثرات روغن نارگیل بر سطح کلسترول خون تضاد دارد.

تحقیقات بیشتر نشان داده است که این ممکن است در واقع باعث افزایش قابل توجه سطح کلسترول LDL (مضر) شود – که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد

یکی از توضیحات ممکن برای  تضاد نتایج می‌تواند متد متفاوت بین مطالعات باشد. به عنوان مثال، برخی مطالعات اثرات روغن نارگیل را با دیگر منابع چربی‌ های گیاهی اشباع مقایسه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر آن را با چربی‌ های اشباع حیوانی – مانند کره – مقایسه می‌کنند .

در مقایسه با چربی های گیاهی، روغن نارگیل هم سطح LDL (بد) و هم کلسترول کل را به میزان بیشتری افزایش می دهد. با این حال، این افزایش در مقایسه با کره کمتر است 

افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) در واقع خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است فکر کنید که افزایش HDL از روغن نارگیل می تواند مفید باشد.

با این حال، انجمن قلب آمریکا (AHA) تعیین کرده است که به نظر نمی رسد افزایش HDL ناشی از رژیم غذایی یا دارو درمانی مستقیماً با تغییرات در خطر بیماری قلبی مرتبط باشد 

بنابراین، افزایش سطح کلسترول LDL (بد) از مزایای آن بیشتر می شود. به همین دلیل است که AHA توصیه می کند از آن برای سلامت قلب استفاده نکنید 

این لزوما به این معنی نیست که شما باید از روغن نارگیل به طور کامل اجتناب کنید. به سادگی سعی کنید مصرف آن را با توصیه های فعلی برای مصرف چربی های اشباع محدود کنید، که کمتر از 10٪ از کل کالری شما در روز است.

خلاصه:

شواهد متناقضی در مورد فواید روغن نارگیل برای سلامت قلب وجود دارد. با این حال، AHA از مصرف آن برای کاهش خطر بیماری قلبی توصیه می کند. سعی کنید مصرف خود را به 10 درصد از کالری دریافتی روزانه خود محدود کنید.

نتیجه‌گیری:

روغن نارگیل دارای فواید زیاد برای سلامتی شماست، چه زمانی که آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و چه زمانی که از آن برای اهداف آرایشی استفاده می کنید.

با این حال، حتما آن را در حد اعتدال مصرف کنید. مقامات بهداشتی توصیه می کنند میزان مصرف خود را متعادل نگه دارید تا از افزایش خطر بیماری قلبی جلوگیری کنید.

منبع:www.healthline.com

 269 بازدید