رژیم غذایی شوک چیست؟

‎‎وعده‌های رژیم شوک بسیار چشمگیر است و مطمئنا توجه هر فردی که مایل به از دست دادن وزن است، جلب می کند.

‎از نظر تغذیه ای سالم نیست و برخی از غذاهای بسیار مهم را حذف و محدود می کند. این خوب نیست و حتی اگر شما وزن خود را در ابتدا از دست بدهید، اما همین وزن با بازگشت به شرایط قبل به راحتی برمیگردد.

‎رژيم های شوک برای همه نيست!

‎برای بسیاری از افراد دارای اضافه وزن، این یک برنامه رژیم غذایی شوک برای کاهش وزن جهت افزایش سوخت و ساز بدن است که می تواند به عنوان شوک سیستم بدن را درگیر کند و همچنین طرح ریزی برای چگونگی رژیم غذایی شوک می تواند به شما کمک کند وزن کم کنید و آن را نگه دارید.

در واقع می توان به عنوان یک مکمل سوخت در مسیر کاهش‌ وزن به آن نگاه کرد.

‎نکات مهم درباره رژیم شوک لاغری

‎رژیم شوک همان‌طور که از عنوانش مشخص است، با وارد کردن شوک به بدن فرد منجر به چربی‌سوزی قوی و کاهش وزن در مدت‌زمان کوتاه می‌شود.

‎این رژیم معمولاً به افرادی توصیه می‌شود که اضافه ‌وزن شدیدی دارند و از چاقی رنج می‌برند یا افرادی که با وجود استفاده از رژیم‌های مختلف کاهش وزن، به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نکرده‌اند.

‎این افراد می‌توانند با استفاده از رژیم شوک لاغری، متابولیسم بدن را افزایش داده و شاهد کاهش وزن سریع خود باشند. برای استفاده از این رژیم علاوه بر تغذیه باید در فعالیت‌های بدنی نیز تغییراتی ایجاد شود تا فرد بتواند در مدت‌زمان دو هفته حدود 2 تا 4 کیلوگرم وزن کم کند.

‎البته فراموش نکنید که این رژیم علاوه‌بر مزیت کاهش وزن، از عوارض قابل‌توجهی نیز برخوردار است.

‎به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با 7 نکته مهم درباره با رژیم شوک لاغری آشنا کنیم.

7 نکته مهم درباره با رژیم شوک لاغری

‎1. قوانین رژیم شوک لاغری

برای شروع هر نوع رژیم لاغری یا چاقی در ابتدا باید با قوانین آن رژیم آشنا شوید تا بتوانید بهترین نتیجه را با کمترین عوارض داشته باشید.
‎رژیم شوک لاغری نیز دارای قوانینی است که باید در طول رژیم حتماً به آن‌ها توجه شود. از مهم‌ترین قوانین در طول این رژیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ‎پرهیز از مصرف الکل در طول دوره رژیم
  • ‎نوشیدن آب فراوان در هر روز
  • ‎زمان مشخص و دقیق برای خوردن هر وعده غذایی
  • ‎اجتناب از پرخوری در روزهای مجاز رژیم
  • ‎عدم‌ تغییر در مواد غذایی ثابت و مشخص‌شده در هر وعده غذایی

‎2. دوره زمانی رژیم

انواع رژیم لاغری شوک را می‌توان بر‌اساس مدت‌زمان استفاده از آن و نوع مواد غذایی ثابت در هر وعده غذایی مشخص کرد.

‎به‌طورکلی از این رژیم می‌توان به‌صورت چرخشی و مکرر استفاده کرد؛ اما برای این کار باید حتماً تحت نظر پزشک متخصص تغذیه قرار بگیرید.

‎در برخی از مواقع افراد برای افزایش متابولیسم بدن این رژیم را به‌صورت دوره 1روزه دنبال می‌کنند؛ اما قطعاً با یک روز رژیم نمی‌توان نتیجه قطعی و واضحی دریافت کرد؛ بنابراین بهترین دوره زمانی برای پیروی از این رژیم دوره‌های 6 تا 12 روز است آن هم تحت نظر پزشک می باشد.

‎3. مزایا رژیم شوک لاغری

این رژیم همانند سایر رژیم‌های لاغری از مزایا و معایبی برخوردار است که پیش از شروع رژیم بهتر است نسبت به آن‌ها آگاه شوید. از مزایای رژیم شوک لاغری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ‎مصرف روزانه مکمل‌ها را حتما داشته باشید:
    ‎یکی دیگر از مزایای این رژیم، استفاده از مکمل‌های غذایی در طول روز است که موجب پیشگیری از کاهش مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌شود.
  • ‎جلوگیری از استپ وزن: یکی از مشکلات افرادی که از رژیم‌های لاغری مختلفی استفاده می‌کنند، استپ وزنی است؛ یعنی با استفاده از رژیم‌های مختلف لاغری وزنی کم نمی‌کنند. این رژیم شرایط استپ‌وزنی را از بین برده و موجب کاهش وزن می‌شود.
  • مصرف روزانه مکمل‌ها را حتما داشته باشید:
    یکی دیگر از مزایای این رژیم، استفاده از مکمل‌های غذایی در طول روز است که موجب پیشگیری از کاهش مواد معدنی و ویتامین‌های
    مورد نیاز بدن می‌شود.

4. معایب رژیم شوک لاغری

رژیم‌های لاغری کوتاه‌مدت مانند رژیم شوک لاغری، معایب و نواقص قابل‌توجهی هم دارند که قطعاً دانستن آن‌ها پیش از شروع رژیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از مهم‌ترین معایب این رژیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تثبیت‌ وزنی که کم کرده‌اید بدون آگاهی:
    در این رژیم مانند سایر رژیم‌های لاغری دوره‌ای برای تثبیت وزن در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل ممکن است پس از اتمام دوره رژیم، فرد مجدد شروع به پرخوری کرده و باز هم دچار اضافه ‌وزن شدید شود.
  • سخت‌گیرانه بودن رژیم:
    این رژیم برای هر فرد متفاوت است و معمولاً در اجرای آن هیچ انعطافی وجود ندارد و شما باید دقیقاً مطابق وعده‌های مشخص‌شده غذا بخورید. در این میان ممکن است برخی از مواد غذایی به‌طور کامل از رژیم شما حذف شوند و برخی از مواد مغذی به بدن شما نرسند.
  • ناتوانی در تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن:
    از آنجایی‌ که در این رژیم شما برخی از مواد غذایی مورد نیاز بدن را دریافت نمی‌کنید، ممکن است دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها شوید که در نهایت عوارض کاهش وزن سریع مانند ریزش مو، ناخن‌های شکننده، آسیب‌های پوستی و مشکلات گوارشی را به همراه خواهد داشت.

5. افراد مناسب برای رژیم شوک لاغری

طبق موارد گفته شده، استفاده از رژیم شوک لاغری برای تمامی افراد مناسب نیست. افرادی که از این رژیم استفاده می‌کنند باید میزان مشخصی اضافه‌ وزن داشته باشند. همچنین افرادی که با وجود استفاده از رژیم‌های لاغری مختلف نتوانسته‌اند به وزن دلخواه خود برسند و دچار استپ وزنی شده‌اند، می‌توانند با استفاده از رژیم شوک لاغری به نتیجه دلخواه دست پیدا کنند.

6. چگونگی پایبندی به رژیم شوک لاغری

سعی کنید از حضور در مهمانی‌های طولانی‌مدت و شلوغ خودداری کنید.

از اطرافیان خود بخواهید در مراعات کردن برنامه غذایی به شما کمک کنند.
سعی کنید برنامه غذایی مشابه با خانواده داشته باشید، یعنی در مدت‌زمان تقریباً یکسانی وعده‌های غذایی را مصرف کنید.
به‌صورت روزانه برنامه‌ریزی کنید و از قوانین رژیم به‌طور کامل پیروی کنید.

7. نحوه کاهش وزن در رژیم شوک لاغری

حداقل زمان مناسب برای پیروی از رژیم شوک 6 روز است.
البته با توجه به عدم رژیم تثبیت‌کننده وزن در طول این رژیم لاغری، امکان بازگشت وزن پس از اتمام دوره رژیم شوک بسیار زیاد است.