رژیم گیاهخواری آکادمی هانئیل

گیاهخواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که اغلب شامل پرهیزهایی از جمله: شیر، فراورده لبنی، تخم‌مرغ و .. می شود. چندین نوع گیاه‌ خواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت‌گیری آنها در برابر حیوانات دامی و فراورده‌ های دامی متفاوت است. در وگانیسم (Veganism) همه فراورده‌های جانوری که از کشتن جانوران به دست آمده باشند و یا با بهره‌گیری از آن‌ها (مانند لبنیات، تخم‌مرغ، عسل و…) پرهیز می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا برنامه های رژیم گیاهخواری آکادمی هانئیل را بررسی کنیم.

رژیم گیاهخواری هانئیل

گیاهخواری همواره با فواید زیادی همراه است، البته منظور ما گیاهخواری مطلق نیست و استفاده از برخی غذاهای جانوری برای تامین برخی ویتامین ها و املاح ضروری است. در واقع افراد گیاهخوار نسبت به کیفیت رژیم غذایی خود حساس تر هستند و برنامه غذایی آنها از لحاظ تامین برخی ویتامین ها و املاح نظیر ویتامین C، ویتامین E و منیزیم غنی تر است.

رژیم گیاهخواری هانئیل

گیاهخواری می تواند باعث لاغری شما گردد. اگر به دنبال لاغری هستید تغییر رژیم غذایی شما به رژیم گیاهخواری احتمالا روش مناسبی برای لاغری شما می باشد. افرادی که از رژیم گیاهخواری تبعیت می کنند در بلند مدت نسبت به افرادی که از رژیم لاغری معمولی استفاده می کنند کاهش وزن بیشتری خواهند داشت.
علاوه بر این به طور میانگین افرادی که از رژیم گیاهخواری به عنوان سبک زندگی خود استفاده می کنند شاخص توده بدنی کمتری نسبت به سایر افراد دارند. به این دلیل که وجود فیبر زیاد در این رژیم به شما احساس سیری بیشتری نسبت به سایر رژیم ها می دهد..

فواید رژیم گیاهخواری:

کاهش خطر سرطان

گیاهخواری با کاهش خطر برخی سرطان ها مثل سرطان سینه، سرطان روده، سرطان کولون و سرطان معده در ارتباط است و احتمال ابتلای به این بیماری ها را کاهش می دهد.
البته برخی مطالعات نتواستند رابطه علت و معلولی بین گیاهخواری و سرطان را اثبات کنند و در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. با این حال با توجه به محتوای فیبر بالا در رژیم گیاهخواران، کاهش خطر ابتلا به سرطان های گوارشی امری طبیعی است.

حفظ سطح قند خون

رژیم گیاهخواری می تواند سبب حفظ پایدار سطح قند خون گردد، مطالعات صورت گرفته شده در افراد دیابتی نشان می دهد که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند و از رژیم گیاهخواری تبعیت دارند سطح قند خون نسبت به سایر افراد بهتر کنترل شده بود. بعلاوه این مسئله اثبات شده است که استفاده از غذاهایی با منبع گیاهی در پیشگیری از نوسانات قند خون و ابتلا به دیابت نقش موثری دارد.

سلامت قلب خود را افزایش دهید!

گیاهخواری ریسک فاکتور های بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و در نتیجه باعث افزایش سلامت قلب شما می گردد. گیاهخواری با کاهش سطح تری گلیسیرید، کلسترول و LDL همراه است. گیاهخواری با کاهش فشار خون همراه است و همانطور که می دانید فشار خون بالا خود یکی از عوامل افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی می باشد.

البته انتخاب غذا مهم است و نه گیاه خوار بودن یا نبودن. اگر می‌خواهید از فواید مربوط به سلامت قلب در رژیم خود بهره ببرید، این موارد را انتخاب کنید:

  • غلات کامل با فیبر بالا
  • حبوبات
  • آجیل
  • میوه‌ها و سبزیجات
  • دیگر غذاهای کم شکر

بهتر است که از غذاهای پرفیبر استفاده شود و غذاهایی انتخاب کنید که سطح قند خون را ثابت نگه دارند. با این کار، شما ممکن است کلسترول خود را کاهش داده و از خطر حمله قلبی پیشگیری کنید.

کاهش خطر سکته و چاقی

گیاهخواران در گزینش غذایی خود آگاهانه‌تر عمل می‌کنند، معمولا دچار زیاده‌خوری نمی‌شوند و هنگام انتخاب غذا بر پایه احساسات عمل نمی‌کنند و این موارد از موثرترین تمرین‌های رژیم‌های لاغری است.

کاهش افسردگی

کاهش افسردگی

یک گیاهخوار نسبت به نسخه غیرگیاهخوار خود ممکن است شادتر باشد. همچنین وگان‌ها در مقایسه با افرادی که گوشت و ماهی مصرف می‌کنند، امتیاز پایین‌تری را در آزمون‌های افسردگی داشته‌اند. فاکتور تازگی نیز در غذاهای رژیم گیاهخواری، به‌خصوص هنگامی که با مواد ارگانیک تهیه شده باشد، در کاهش افسردگی موثر است. بنابراین می‌توان گفت که گیاهخواری در پاکسازی ذهنی و داشتن افکار مثبت تا حدودی نقش دارد.

فشار خون پایین‌تر

در گذشته، پژوهشگران متوجه شدند که افرادی که گوشت نمی‌خورند، فشار خون پایین‌تری دارند. مطالعات نشان داده است که گیاهخواران و به‌خصوص وگان‌ها، فشار خون پایین‌تری نسبت به افرادی که گوشت می‌خورند، دارند. غذاهای گیاهی چربی، سدیم و کلسترول پایین‌تری دارند که اثر مثبتی روی فشار خون شما دارد. میوه‌ها و سبزیجات نیز منبع خوبی از پتاسیم است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

بهبود عملکرد سوخت‌و‌ساز بدن

غذاهای گیاهی به‌راحتی هضم می‌شوند و عملکرد سوخت‌وساز بدن را در وضعیتی خوب حفظ می‌کنند. همچنین میزان سوخت‌و‌ساز بدن گیاهخواران در حالت استراحت بالاتر از همه‌چیزخواران است. بدین ترتیب هرچه این میزان بالاتر باشد، سرعت سوختن چربی در بدن نیز افزایش می‌یابد.

انواع رژیم‌ های گیاهخواری

گیاهخواری

اگر شما یک رژیم گیاهخواری را دنبال می‌کنید، به این معناست که گوشت، مرغ و یا ماهی مصرف نمی‌کنید. این افراد نیز براساس محصولات حیوانی که مصرف می‌کنند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • گیاهخواران لاکتو-اوو، تخم‌مرغ و محصولات لبنی مصرف می‌کنند.
  • گیاهخواران اوو تخم‌مرغ می‌خورند اما محصولات لبنی نمی‌خورند.

وگان

اگر شما از یک رژیم گیاهخواری وگان پیروی می‌کنید، شما نباید گوشت، مرغ و ماهی مصرف کنید. همچنین شما محصولات لبنی، تخم‌مرغ و دیگر محصولات حیوانی مانند ژلاتین یا عسل نیز نمی‌خورید.

رژیم گیاهخواری وگان

نیمه‌ گیاهخواری

کسی که نیمه‌گیاه‌خوار است گوشت مصرف نمی‌کند اما برخی غذاهای حیوانی را می‌خورد:

  • ماهی‌خواران (Pescetarianism) ماهی می‌خورند ولی بقیه انواع گوشت را نمی‌خورند.
  • پولو-گیاهخواران نیز مرغ می‌خورند اما ماهی و دیگر انواع گوشت را نمی‌خورند.

انعطاف‌پذیران

بقیه افراد چیزی را دنبال می‌کنند که به آن شبه‌گیاهخواری و یا انعطاف‌پذیری می‌گویند. افرادی که این رژیم را دنبال می‌کنند بیشتر از غذاهای مبتنی بر گیاهان استفاده می‌کنند اما ممکن است گاهی از گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، مرغ و ماهی در مقدار کم استفاده کنند.

جهت دریافت مشاوره بابت سلامت بدن خود و یا دریافت انواع رژیم ها می توانید از کارشناسان هانئیل کمک بگیرید.