کبد چرب چیست و چگونه به بدن ما آسیب می رساند؟

تفاوت کبد چرب با کبد سالم

بدن چربی را برای انرژی و عایق در بسیاری از نواحی از جمله کبد ذخیره می کند. اگر محتوای چربی در کبد خیلی زیاد باشد، ممکن است نشانه بیماری کبد چرب باشد. تغییرات رژیم غذایی خط اول درمان این بیماری است.

2 نوع اصلی بیماری کبد چرب وجود دارد: بیماری کبد مرتبط با الکل (ARLD) و بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل (NAFLD). افراد باردار همچنین ممکن است به نوعی از بیماری کبد چرب مبتلا شوند که به عنوان کبد چرب حاد بارداری شناخته می شود. این عارضه نادر می تواند در سه ماهه سوم یا اوایل دوره پس از زایمان رخ دهد.

بیماری کبد چرب به کبد آسیب می رساند و از دفع سموم از خون و تولید صفرا برای دستگاه گوارش جلوگیری می کند. زمانی که کبد نتواند این وظایف را به طور موثر انجام دهد، فرد در معرض خطر ابتلا به مشکلات دیگری در سراسر بدن خود قرار می گیرد.

طبق گفته انجمن گوارش آمریکا (AGA)، عوامل سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش برای مدیریت NAFLD کلیدی هستند. یک رژیم غذایی متعادل همچنین می تواند به پیشگیری از سوءتغذیه منبع مطمئن در افراد مبتلا به ARLD که به سیروز مبتلا شده اند کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که تا 92٪ از افراد مبتلا به سیروز دچار سوء تغذیه هستند.

کبد چرب چیست؟

ما به شما چندین غذا را پیشنهاد می کنیم که در رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب قرار دهید و سایر مواد غذایی را که باید از آن اجتناب کنید.

غذا و نوشیدنی برای کمک به بهبود کبد چرب

خوردن غذاهای طبیعی و فرآوری نشده حاوی کربوهیدرات های پیچیده، فیبر و پروتئین نقطه شروع خوبی است. اینها می توانند انرژی پایدار را فراهم کنند و به فرد احساس سیری کنند. برخی از افراد از برنامه های غذایی خاصی مانند رژیم مدیترانه ای پیروی می کنند. این رژیم غذایی انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به NAFLD است زیرا غذاهای فرآوری شده، قند اضافه شده و اسیدهای چرب اشباع شده را به حداقل می رساند.

بسته به نوع بیماری کبد چرب یک فرد، متخصص تغذیه می تواند به ایجاد یک برنامه غذایی سفارشی کمک کند که متناسب با ذائقه، علائم و وضعیت سلامتی او باشد. برخی از غذاهای خاص که ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید باشد عبارتند از:

سیر

سیر یک عنصر اصلی در بسیاری از رژیم های غذایی است و ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید باشد. مطالعه‌ای در سال 2016 نشان داد که مکمل‌های پودر سیر به کاهش وزن و توده چربی بدن در افراد مبتلا به NAFLD کمک می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا 3

یک بررسی در سال 2016 از تحقیقات فعلی نشان می دهد که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است باعث بهبود چربی کبد و سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا در افراد مبتلا به NAFLD شود.
غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند عبارتند از:

  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • گردو
  • دانه کتان

قهوه

نوشیدن قهوه برای بسیاری از مردم یک مراسم صبحگاهی است. با این حال، ممکن است مزایایی فراتر از یک انفجار انرژی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب داشته باشد.
یک مطالعه حیوانی در سال 2019 نشان داد که قهوه بدون کافئین باعث کاهش آسیب و التهاب کبد در موش هایی می شود که از رژیم غذایی حاوی سطوح بالای چربی، فروکتوز و کلسترول استفاده می کردند.
مطالعه دیگری که در همان سال روی موش ها انجام شد، نتایج مشابهی را نشان داد. محققان دریافتند که قهوه میزان چربی انباشته شده در کبد موش ها را کاهش می دهد و نحوه سوخت و ساز بدن آنها انرژی را بهبود می بخشد.

کلم بروکلی

خوردن انواع سبزیجات کامل برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید است و کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب باید به طور جدی آن را در رژیم غذایی خود لحاظ کنند.
یک مطالعه حیوانی در سال 2016 که در مجله تغذیه منتشر شد نشان داد که مصرف طولانی مدت بروکلی به جلوگیری از تجمع چربی در کبد موش کمک می کند.

چای سبز

استفاده از چای برای مقاصد دارویی روشی است که به هزاران سال قبل برمی گردد. چای سبز چندین آنتی اکسیدان مانند کاتچین را فراهم می کند. تحقیقات نشان می دهد که این آنتی اکسیدان ها ممکن است به بهبود علائم بیماری کبد چرب کمک کنند.

گردو

در حالی که تمام آجیل های درختی افزودنی عالی برای هر برنامه غذایی هستند، گردو به ویژه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب فوایدی داشته باشد. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما یک مطالعه در سال 2019 در مجله Liver International Trusted Source نشان داد که مصرف بیشتر آجیل به طور قابل توجهی با نرخ پایین NAFLD مرتبط است.

غذاها و نوشیدنی هایی که باید اجتناب کنید!

تفاوت کبد چرب با کبد سالم

افزودن غذاهای سالم به رژیم غذایی یکی از راه های مدیریت بیماری کبد چرب است. با این حال، برای افراد مبتلا به این بیماری به همان اندازه مهم است که از مصرف برخی مواد غذایی دیگر خودداری یا آنها را محدود کنند.

شکر و قندهای اضافه شده

طبق به‌روزرسانی تمرین بالینی AGA، افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، به ویژه NAFLD، باید از مصرف قندهای اضافه شده خودداری کنند یا آن را محدود کنند. اینها ممکن است به افزایش سطح قند خون و افزایش چربی در کبد کمک کنند.
تولیدکنندگان اغلب شکر را به آب نبات، بستنی و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و نوشیدنی های میوه ای اضافه می کنند. قندهای اضافه شده همچنین در غذاهای بسته بندی شده، محصولات پخته شده و حتی قهوه و چای خریداری شده از فروشگاه وجود دارد.
اجتناب از قندهای دیگر، مانند فروکتوز و شربت ذرت نیز می تواند به کاهش چربی در کبد کمک کند.

الکل

مصرف بیش از حد الکل یکی از شایع ترین علل بیماری حاد و مزمن کبد در ایالات متحده است. الکل بر روی کبد تأثیر می گذارد و به بیماری کبد چرب و سایر بیماری ها مانند سیروز کمک می کند.
فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید سعی کند مصرف الکل خود را کاهش دهد یا آن را به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف کند.

غلات تصفیه شده

غلات فرآوری شده و تصفیه شده در نان سفید، ماکارونی سفید و برنج سفید وجود دارد. تولید کنندگان فیبر را از این دانه های بسیار فرآوری شده حذف می کنند، که می تواند قند خون را با تجزیه بدن افزایش دهد.
یک مطالعه در سال 2015 بر روی 73 بزرگسال مبتلا به NAFLD نشان داد که کسانی که غلات تصفیه شده کمتری مصرف می کنند، خطر کمتری برای سندرم متابولیک دارند، گروهی از عوامل خطر که احتمال مشکلات مختلف سلامتی را افزایش می دهد.
مردم می توانند غلات تصفیه شده را با سیب زمینی، حبوبات، یا گندم کامل و غلات کامل جایگزین کنند.

غذاهای سرخ شده یا شور

مصرف بیش از حد غذاهای سرخ شده یا شور احتمالا کالری دریافتی را افزایش می دهد و می تواند منجر به چاقی در فرد شود که یکی از علل شایع بیماری کبد چرب است.
افزودن ادویه ها و گیاهان اضافی به یک وعده غذایی راهی عالی برای طعم دادن به غذاها بدون افزودن نمک است. مردم همچنین معمولاً می توانند به جای سرخ کردن غذاها را پخته یا بخارپز کنند.

گوشت

یک مقاله مروری در سال 2019 اشاره می کند که مصرف چربی اشباع شده، میزان چربی اطراف اندام ها، از جمله کبد را افزایش می دهد.
گوشت گاو، گوشت خوک و گوشت اغذیه فروشی همگی سرشار از چربی های اشباع شده هستند. AGA پیشنهاد می کند که فرد مبتلا به بیماری کبد چرب سعی کند تا حد امکان از این غذاها اجتناب کند.
گوشت بدون چربی، ماهی، توفو یا تمپه جایگزین های مناسبی هستند. با این حال، ماهی وحشی و روغنی ممکن است بهترین انتخاب باشد، زیرا اسیدهای چرب امگا 3 را نیز تامین می کند.

تغییر سبک زندگی

اعمال تغییرات در سبک زندگی می تواند به افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کند تا علائم خود را کاهش داده و مدیریت کنند.

کبد چرب گرید 3

نمونه هایی از تغییرات مفید عبارتند از:

  • تنظیم کالری دریافتی: برای افراد مبتلا به NAFLD، کاهش وزن مهمترین استراتژی است. کاهش 5 درصدی وزن بدن می تواند باعث کاهش میزان چربی در کبد فرد شود. طبق گفته AGA، یک فرد مبتلا به NAFLD معمولاً باید یا حدود 1200 تا 1500 کالری در روز بخورد یا دریافت روزانه خود را 500 تا 1000 کالری کاهش دهد تا نتایج را ببیند. این به توده بدن فرد بستگی دارد. از آنجایی که سوء تغذیه یک نگرانی برای افراد مبتلا به ARLD است، تحقیقات نشان می دهد که دریافت کالری بهینه برای افراد مبتلا به این بیماری حدود 2000 کالری در روز است که شامل 1.2 تا 1.5 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر با فواصل زمانی کوتاه‌تر، می‌تواند جذب غذا را بهبود بخشد.
  • از نظر بدنی فعال بودن: ورزش منظم برای همه مهم است. با این حال، از نظر مدیریت علائم، مزایای بیشتری برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب دارد. AGA حداقل 150 تا 300 دقیقه ورزش هوازی متوسط ​​یا 75 تا 150 دقیقه ورزش شدید در هفته را برای افراد مبتلا به NAFLD توصیه می کند. نکاتی برای فعال شدن بیشتر عبارتند از:
    • با استفاده از ایستگاه کاری ایستاده
    • کشش هر روز صبح
    • راه رفتن روی تردمیل هنگام تماشای تلویزیون
    • به جای آسانسور از پله ها بروید
    • باغبانی
      همه اینها راه‌های ساده‌ای برای افزایش سطح فعالیت در طول روز بدون نیاز به وقت گذاشتن برای یک تمرین کامل هستند.
  • پروتئین طبیعی می تواند دیابت مرتبط با چاقی و کبد چرب را معکوس کند. یک یافته تصادفی در تحقیقات سرطان نشان داده است که پروتئینی که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، نقش مهمی در تنظیم متابولیسم دارد. تحقیقات بیشتر منجر به این پیشنهاد شد که افزایش سطح پروتئین می تواند کبد چرب، دیابت نوع 2 و سایر شرایط مرتبط با چاقی را معکوس کند. نویسندگان در مقاله‌ای درباره کار خود که اکنون در مجله Scientific Reports منتشر شده است، توضیح می‌دهند که چگونه فاکتور رشد فیبروبلاست پروتئین 3 (FGFBP3 یا BP3) را که متابولیسم چربی و گلوکز را در مدل‌های سندرم متابولیک موش تنظیم می‌کند، تعدیل می‌کند.

آنتون ولشتاین، نویسنده ارشد این مطالعه، که استاد انکولوژی و فارماکولوژی در مرکز جامع سرطان جورج تاون لومباردی است، می‌گوید: «ما دریافتیم که هشت درمان BP3 در مدت 18 روز برای کاهش بیش از یک سوم چربی در موش‌های چاق کافی بود. “

سایر شرایط مرتبط با چاقی نیز کاهش یافت. سطح بیش از حد قند خون حیوانات – یکی از علائم دیابت معروف به هیپرگلیسمی – کاهش یافت و کبد آنها که چرب بود، چربی خود را از دست داد. محققان تاکید می کنند که از آنجایی که BP3 به طور طبیعی در بدن وجود دارد، درمان های مبتنی بر آن نیازی به آزمایش طولانی مدت مشابه داروهای مبتنی بر ترکیبات مصنوعی ندارند. نویسندگان توضیح می دهند که آزمایشات بالینی با استفاده از معادل انسانی می تواند بلافاصله پس از پایان مطالعات پیش بالینی آغاز شود.

 745 بازدید