همه چیز درباره آب سبزه گندم و بررسی فواید آن

همه چیز درباره آب سبزه گندم و بررسی فواید آن

به نظر می رسد که غذاهای سبز در حفظ عنوان “غذای مقوی” همچنان رتبه بالایی دارند. از کلم پیچ تا کیوی، به عنوان مواد غذایی که میزبان مواد مغذی متعدد است، شناخته شده هستند. اما  آب سبزه گندم از گذشته تا به حال به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می شود. اگر دائما به مغازه های آب میوه فروشی مراجعه می کنید یا در مجلات بهداشتی گشت و گذار می کنید، به احتمال زیاد نام آب گل گندم یا عکس گل گندم را شنیده اید، این معجون معجزه گر به دلیل خواص تغذیه ای و آنتی اکسیدانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین به دلیل محتوای بالای کلروفیل، که به سم زدایی کمک می کند، بسیار مفید است.

به گفته محققان حدود ۳۰ گرم گندم سبز شده حاوی ۱۲۰ کالری، ۸ گرم فیبر رژیمی و ۸ گرم پروتئین است. همچنین این گیاه دارای ۲۰ درصد ویتامین آ، ۹۳ درصد ویتامین سی، ۳۵۶ درصد آهن و ۱۲ درصد کلسیم است.
خوردن آن به هرشکلی برای سلامت بدن ارزشمند است. اگر آب آن به سختی قابل خوردن است می توانید آن را به اسموتی های خود استفاده کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

آب و سبزه گندم

آب سبزه گندم یک نوشیدنی گیاهی ساده است که با ترکیب سبزه گندم و رقیق سازی آن با آب یا آب میوه های دیگر تهیه می شود. گلدان گل گندم کنسانتره ای است که هیچ نوع مواد افزودنی مانند آب را شامل نمی شود. این روند وقتی اوج گرفت که بازیگرانی مانند آنجلینا جولی و درو باریمور با استفاده از اثرات جوانسازی آب سبزه گندم بهره مند شدند و در کمترین زمان، بین عموم مردم نیز محبوب شد و هر شخصی می تواند در اول صبح  از آن استفاده کند. برخی آن را به دلیل خاصیت سم زدایی و بعضی دیگر برای کاهش وزن مصرف می کنند. بسیاری نیز آن را به دلیل اثرات غنی سازی پوست تحسین و مصرف می کنند.

آب و سبزه گندم

سبزه گندم غذایی غنی از مواد مغذی است. گیاه گندم حاوی مواد معدنی، مواد شیمیایی و آنزیم های فعال است که می تواند به راحتی جذب شود. علاوه بر این، این ماده همچنین حاوی کلروفیل، فلاونوئیدها، 17 اسید آمینه و ویتامین های C و E است، همچنین نوشیدن آب آن می تواند به شما کمک کند تا از مزایای آن بیشتر استفاده کنید.

فواید آب سبزه گندم

سبزه گندم اگر به صورت خام خورده شود، هضم آن دشوار است. بنابراین بیشتر مردم ترجیح می دهند آن را فشرده و آب آن را بگیرند. فواید این آب میوه به شرح زیر است:

  • تقویت ایمنی: آب سبزه گندم به تقویت ایمنی بدن کمک می کند. در مطالعه ای که در سال 2013 در مجله شیمی بیولوژیک منتشر شد، محققان پیشنهاد می کنند که گیاه گندم به تقویت ایمنی کمک می کند و در نتیجه از شما در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند. مصرف منظم ۴-۲ قاشق سوپ‌خوری از این نوشیدنی کمک خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد بود.
  • سم زدایی: نوشیدن آب سبزه گندم به طور منظم به پاکسازی بدن از سموم کمک می کند. همینطور به حذف فلزات سنگین اضافی از جریان خون کمک شایانی می کند.
  • خواص آنتی اکسیدانی: آب سبزه گندم به لطف پتانسیل آنتی اکسیدانی بالا قادر به کاهش استرس اکسیداتیو است. این نوشیدنی حاوی مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان بوده و آنتی اکسیدان‌ها با خنثی سازی رادیکال‌های آزاد فرآیند اکسیداسیون را متوقف می‌کنند. با مصرف این نوشیدنی سبز از آلاینده‌های هوا مانند منو‌اکسید کربن و دود سیگار کم‌تر آسیب ‌می‌بینید.
  • سرطان: یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات بالینی و تشخیصی نشان می دهد که عصاره گیاه گندم به مهار رشد سلولهای سرطانی دهان کمک می کند. همچنین در کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی مفید است. با داشتن مقدار عالی کلروفیل و بتاکاروتن در پیشگیری و مبارزه با سرطان موثر است. ترکیبات متنوع موجود در این گیاه سبز،‌ عوامل موثر و قوی آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی هستند. طبق بررسی‌ها مصرف این نوشیدنی تا ۴۰ درصد خطر پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.
  • تقویت کننده خون: آب سبزه  گندم همچنین به عنوان “خون سبز” شناخته می شود زیرا حاوی سطح بالایی از کلروفیل است. کلروفیل از خصوصیات مشابهی با هموگلوبین برخوردار است و در شرایطی مانند تالاسمی و کم خونی همولیتیک کمک می کند. این ماده غذایی از آن‌جا که حاوی مقدار فراوانی آهن است خون ساز بوده و تعداد گلبول‌های قرمز را نیز افزایش می‌دهد. با مصرف این نوشیدنی گلبول‌های قرمز در بدن شما بازسازی شده و فعالیت خود را دوباره از سر می‌گیرند و اکسیژن تازه را برای سطح بدن فراهم می‌کنند.
  • اختلالات معده: یک مطالعه در سال 2015 نشان می دهد که آب سبزه گندم به رفع مشکلات معده مانند سوء هاضمه و کولیت اولسراتیو کمک می کند.

مزایای دیگر:

  • آب سبزه گندم در تسکین آرتروز، اختلالات برونش و دیابت کمک می کند. از آنجا که سبزه گندم کم کالری است، آب آن نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند.
  • ویتامین ها و مواد معدنی
  • در یک پیمانه آب سبزه گندم، میزان معینی ویتامین و مواد معدنی وجود دارد به همین دلیل بسیار منطقی است که افراد این نوشیدنی را بخورند. انرژی حاصل از این نوشیدنی بلافاصله بعد از مصرف، روش ایده آلی برای آغاز یک روز پرانرژی است.
  • کاهش چربی
  • طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۶، میتوکندری کبد موش هایی که آب سبزه گندم مصرف کرده بودند، دارای کاهش در میزان لیپیدها یا چربی ها بود. این ویژگی موجب می شود یک پیمانه سبزه گندم بتواند به کاهش وزن کمک کند.
  • موجب تناسب اندام می‌شود. از آن جا که این نوشیدنی حاوی مواد مغذی، مفید و فراوانی است از ولع در خوردن غذا و پرخوری پیشگیری کرده که به نوبه خود در کاهش وزن مفید است.
  • درمان بیماری پوستی
  • اگرچه در این رابطه مطالعات بالینی انجام نشده است اما چندین مورد نمونه درمان خانگی نشان داده که سبزه گندم برای درمان اگزما و پسوریازیس مثمر ثمر بوده است. روش درمانی با این گیاه اینگونه است که یک فنجان آب سبزه گندم در وان آب داغ ریخته شده و به مدت ۳۰ دقیقه مورد استفاده قرارگیرد. روش دیگر ریختن آب سبزه گندم در ظرف یخ و انجماد آن است. سپس مکعب های یخی بر روی لکه ها، زخم و پوست آسیب دیده مالیده شود.
  • از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند. نوشیدن منظم آن به طور قابل توجهی از ابتلای فرد به بیماری آلزایمر و دیگر مشکلات ذهنی پیشگیری می‌کند.
  • خاصیت ضد التهابی دارد. این نوشیدنی با داشتن خواص قلیایی، برای افرادی که از بیماری‌های التهابی مانند استئو‌آرتریت و آرتریت روماتوئید رنج می‌برند ماده غذایی مطلوبی، محسوب می‌شود..
  • بوی بد دهان و بدن را از بین می‌برد.
  • این ماده غذایی با سم‌زدایی سیستم لنفاوی، معده و روده،‌ کمک خوبی برای کاهش و حذف بوی بد دهان و بدن محسوب می‌شود.
  • برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید است. برای پیشگیری از پوسیدگی و تسکین درد دندان و نیز پیشگیری از خونریزی لثه و پیوره مصرف این نوشیدنی توصیه می‌شود.

چگونه آب سبوس گندم درست کنیم؟

تهیه آب سبزه گندم بسیار آسان است. اما چند نکته وجود دارد که بهتر است آنها را بخاطر بسپارید. سبزه گندم را کاملاً تمیز کنید تا خاک و آفت کش ها شسته شود. تیغه های چمن را به قطعات کوچکتر (2-3 اینچی) برش دهید. این استراتژی به مخلوط کردن یا آبگیری مناسب سبزه گندم کمک می کند. همچنین به شما کمک می کند مقدار سبزه گندم را به راحتی در فنجان ها اندازه بگیرید.
بهترین روش دست یافتن به خواص فراوان این ماده غذایی، روش آبگیری آن است. مصرف حدود ۵۰ گرم از این نوشیدنی انرژی کل روز شما را تامین می‌کند.

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی سبزه گندم

  • 1/2 فنجان سبزه گندم خرد شده
  • 2 فنجان آب
  • آب آناناس  اختیاری
  • آب لیمو  اختیاری

دستورالعمل برای تهیه نوشیدنی آب سبزه گندم

دستورالعمل برای تهیه نوشیدنی آب سبزه گندم

استفاده از مخلوط کن

سبزه گندم و آب را به مخلوط کن اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید به جای یک فنجان آب، آب آناناس را جایگزین کنید.
آن را به مدت یک دقیقه با قدرت بالا مخلوط کنید. سپس از یک صافی مشبک رد کنید و با استفاده از کاردک یا قاشق تفاله را در صافی فشار دهید و آب بیشتری بگیرید. پس از اتمام کار، آن را در یک لیوان سرو کرده و از آب زمرد رنگ آن لذت ببرید!

استفاده از آبمیوه گیری

سبزه گندم را به 3 قسمت تقسیم کنید. این کار برای اطمینان از این است که همه سبزه گندم را یک باره اضافه نمی کنید زیرا ممکن است آب میوه گیری را پر کند. آبمیوه گیری خود را تنظیم کنید، سبزه ها را به صورت دسته ای اضافه کنید و آن را مخلوط کنید.
حالا، آب سبزه را به یک لیوان اضافه کنید و با آب آناناس ترکیب و سرو کنید!

چگونه می توان این آب میوه را با پودر گیاه گندم تهیه کرد؟

برای تهیه یک لیوان آب سبزه گندم، 1 پیمانه پودر گیاه گندم را در یک لیوان آب اضافه کنید. خوب هم بزنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. این آب طعم تلخ و غنی دارد، بنابراین می توانید به جای آب مقداری آب سیب اضافه کنید. همچنین می توانید مواد را با هم مخلوط کنید.

چه مقدار آب گندم در روز باید بنوشید؟

نظر خاصی در مورد میزان مصرف آب گیاه گندم وجود ندارد. با این حال، می توانید با مقدار کمی از ان شروع کنید، یعنی با یک بار مصرف، متوجه تأثیرات آن بر سلامتی خود شوید. اگر طعم نوشیدنی سبزه را دوست نداشتید، آن را با آب میوه دلخواه رقیق کنید. در صورت مشاهده تغییرات مثبت میزان مصرف را به تدریج افزایش دهید. پیشنهاد می کنیم اگر برای اولین بار است که می خواهید تست کنید ابتدا با پزشک صحبت کنید.

آیا عارضه ای از آب گندم وجود دارد؟

همه چیز درباره آب سبزه گندم مصرف بیش از حد این آب می تواند باعث حالت تهوع، تورم، سردرد، ناراحتی معده و یبوست شود. در بعضی موارد، ممکن است منجر به تب نیز شود. اگر به سبزه حساسیت دارید از امتحان این آب پرهیز کنید. اگر به آلرژی به گلوتن مبتلا هستید، بهتر است هنگام تهیه آب میوه در منزل، از گندم ارگانیک استفاده کنید. برای خانم های باردار یا شیرده توصیه می شود قبل از افزودن آب سبزه به رژیم غذایی خود، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
اگر شما از جمله افرادی هستید که نسبت به خوردن گندم آلرژی دارند مصرف این نوشیدنی را از مقدار کم (یک قاشق چای‌خوری در روز) شروع کنید و در صورت بروز آلرژی از مصرف آن خودداری کنید.

 867 بازدید