مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها از مهم ترین مکمل ها در بازار جهانی هستند. این داروها به اشکال مختلفی از جمله قرص، آمپول، شربت و… ارائه می شوند و در بهبود سلامت جسمی، روانی و کاهش ابتلا به برخی بیماری ها موثر هستند. برای استفاده از آنها باید مطمئن شوید که بدن شما به چه ویتامین ها و املاحی نیاز دارد. ساعت مصرف و دوز مصرف هر ویتامینی بسته به شرایط بدنی، سنی و جنسیت شما فرق دارد.

مولتی ویتامین چیست؟

برخی ویتامین ها توسط بدن ما ساخته شده و برخی دیگر از آن ها از طبیعت، آفتاب و موادغذایی دریافت می شوند. با توجه به تغییرات اساسی در سبک تغذیه و طبخ مواد غذایی، بخش عمده ای از ویتامین های مورد نیاز ما تامین نمی شوند و لازم است از طریق دارو و مولتی ویتامین ها، این مواد را برای بدنمان تامین کنیم.

قرص مولتی ویتامین و مینرال ها برای تامین ریز مغذی های ضروری بدن توسط شرکتهای داروسازی تولید می شوند . به مجموع ویتامین های مورد نیاز “مولتی ویتامین” و به مواد معدنی مورد نیاز بدن نیز “مینرال” می گویند. از جمله ویتامین هامی توان به A ، B ، C، D ، E ، K اشاره کرد. مینرال ها نیز شامل زینک ، آهن ، منیزیم ، کلسیم و… هستند.

حدود 13 ویتامین و 15 ماده معدنی وجود دارند که بدن ما به آن ها نیاز دارد. این مواد ضروری به بدن اجازه می دهند تا هورمون ها و آنزیم ها را بسازد و به وسیله آن ها ایمنی بدن را ارتقاء داده و به بافت ها و اندام ها اجازه فعالیت بدهد.

مولتی ویتامین ها اشکال دارویی مختلفی از جمله قرص، پودر، آدامس جویدنی، آمپول، کپسول، شربت و یا هر شکل دارویی دیگری دارند.

چه کسانی به مصرف مولتی ویتامین نیاز دارند؟

تامین تمام ویتامین و مینرال ها از طریق غذاهای مصرفی کار بسیار سخت و تقریبا ناممکنی است. چرا که برخی مواد غذایی در ترکیب با یکدیگر، ارزش غذایی را پایین می آورند. مثلا مصرف مواد غذایی حاوی آهن، همراه با کلسیم درست نیست. از طرفی ویتامین C به جذب آهن کمک می کند. برخی ویتامین ها و مواد معدنی به دما حساسند، مثلا ویتامین گروه B با پخته شدن از بین می رود. در نتیجه لازم است به نکات طبخ مواد غذایی مختلف دقت کنیم و از طرفی کمبود بدنمان را از طریق مولتی ویتامین ها رفع کنیم.

مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها و مینرال ها به هیچ وجه توصیه نمی شود. مصرف آنها برای افرادی توصیه می شود که بدنشان کمبود ویتامین داشته و یا مشکلات سوء جذب دارد. همچنین مولتی ویتامین ها برای کسانی که با مشکلاتی همچون ریزش مو، مشکلات متابولیسم مادرزادی، سابقه جراحی بای پس معده مواجه هستند تجویز می شوند.

برای اینکه بفهمید بدن شما به کمبود ویتامین و املاح مبتلا است یا خیر، می توانید به پزشک مراجعه کنید. پزشک آزمایشی کامل برای شما می نویسد و از نتیجه آزمایش داروی مورد نیاز شما را تجویز می کند.

بهترین زمان مصرف

هر یک از ویتامین های موجود، در شرایط خاصی قدرت جذب بالاتری دارند. بر اساس ویتامین های موجود در مولتی ویتامین، ساعت مناسب و شرایط مناسب برای خوردن دارو مشخص می شود. برای مثال مصرف آهن در شرایطی که معده تان پر نیست بهتر است. یا اینکه ویتامین B12 بهتر است قبل از خواب مصرف شود.

برخی از مولتی ویتامین ها با یکدیگر تداخل دارند و باید در زمان خوردن آن ها فاصله انداخت. با توجه به حساسیت این موضوع و جهت دریافت بهترین نتیجه از مصرف دارو، حتما در رابطه با زمان مصرف مولتی ویتامین با دکترتان صحبت کنید و از او بخواهید در این رابطه به شما توضیح بدهد.

نکات مهم در مصرف مولتی ویتامین

برخی از افراد فکر می کنند مولتی ویتامین ها تنها قابلیت تقویتی دارند و هشدارهای عوارض مصرف بی دلیل این داروها جدی نمی گیرند. اگر برخی مولتی ویتامین ها را بی دلیل و بیش از حد مصرف کنید ممکن است با مشکلات و عواقب جدی مواجه شوید.

مولتی ویتامین ها را تنها با تجویز پزشک و بر اساس دوز توصیه شده پزشکتان مصرف کنید. در صورتی که بدنتان نسبت به دارو واکنش آلرژیک نشان داد، این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید تا برند دارویی تان را تغییر دهد. در صورتی که دچار بیماری شدید و تحت درمان دارویی قرار گرفتید یا باردار شدید، حتما از پزشکتان درباره مجاز بودن یا نبودن مصرف دارو در شرایط جدید سوال بپرسید. ممکن است مولتی ویتامینی که مصرف می کنید برای شرایط جدیدتان مناسب نباشد.

لیبل و توضیحات همراه محصول را با دقت مطالعه کنید. در این توضیحات معمولا نکات نحوه مصرف، نشانه های حساسیت به دارو، نکات نگهداری، تاریخ انقضا و… آورده می شود. دارو را در نگهدارنده خودش نگهداری کنید و از انتقال آن ها به سایر ظرف های نگهدارنده دارو خودداری کنید.

در نهایت اینکه برای دیدن اثربخشی آنها، شما باید دوره درمانی تان را تکمیل کنید. داروهایتان را به موقع و به میزان کافی مصرف کنید و اجازه دهید که دارو به مرور زمان، تاثیر خودش را بر بدن شما بگذارد.

 503 بازدید