هر آنچه که باید درباره قاعدگی یا عادت ماهانه بدانید!

هر آنچه که باید درباره قاعدگی یا عادت ماهانه بدانید!

قاعدگی یا عادت ماهانه، که ما به صورت عامیانه آن را «پریود» می‌نامیم، خونریزی در اثر ریزش لایه داخلی رحم یا همان آندومتر است. خون و بافت آندومتر از طریق دهانه رحم و واژن دفع می‌شود.

علت پریود شدن چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید دلیل پریود شدن چیست، باید بگوییم پریود شدن راهی برای خروج بافت‌هایی از بدن است که دیگر به آنها نیازی نیست. هر ماه، بدن زنان بالغ برای بارداری خود را آماده می‌کند. پوشش دیواره رحم در حین آماده‌‌شدن برای تغذیه تخمک بارور، ضخیم می‌شود. تخمک مذکور از تخمدان آزاد می‌شود و آماده است تا بارور شود و در پوشش داخلی رحم جای بگیرد.
حال اگر تخمک بارور نشود، بدن به پوشش ضخیم دیواره رحم نیازی نخواهد داشت؛ پس پوشش دیواره رحم کنده می‌شود و به‌ شکل خون و لخته‌های خونی از واژن بیرون می‌رود. این فرایند در هر ماه تکرار می‌شود.

اختلالات پریود چیست؟

اختلال قاعدگی

زنان تجربه‌های متفاوتی از پریودشدن دارند؛ یعنی این رخداد ماهانه به شکل‌های گوناگونی برای زنان رخ می‌دهد. اگر یکی از موارد زیر برایتان وجود دارد، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید:

• در چرخه پریودتان بی‌نظمی‌ مشاهده می‌کنید یا گاهی پریود نمی‌شوید.
• طول پریودتان کوتاه‌تر یا بلندتر از قبل شده است.
• حجم خون‌ریزی‌تان در هر ماه سبک‌تر یا سنگین‌تر شده است.

دیر شدن پریود می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود یک زن دیر پریود شود، از کنترل بارداری گرفته تا استرس.

چه عواملی در چرخه قاعدگی تغییر ایجاد می‌کنند؟

اگر متوجه شده‌اید که به‌تازگی چرخه قاعدگی‌تان تغییر کرده است، تنها نیستید. چنین اتفاقی در زمان‌های تردید و احساس نا‌امنی کاملا طبیعی است. اضطراب و استرسی که در حال حاضر در همه جهان عمومی شده است، اثرش را به روش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. یکی از آنها ایجاد تغییر در قاعدگی زنان است. با هانئیل همراه باشید.

استرس در روزهای کرونا

حتی قبل از روزهای کرونایی هم پژوهشگران ارتباط بین اضطراب و چرخه قاعدگی را خاطرنشان کرده بودند. اگر شما بیشتر از حد معمول اضطراب دارید، ممکن است دوره‌های خون‌ریزی کوتاه‌تر یا طولانی‌تری داشته باشید یا اینکه یک یا دو دوره اصلا پریود نشوید.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که از اختلال‌های اضطرابی رنج می‌برند یا مواد محرک یا مخدر مصرف می‌کنند معمولا دوره‌های پریود کوتاه‌تر و خون‌ریزی کمتری دارند.
طبق پژوهش‌های مؤسسه‌ ملی سلامت روان آمریکا، پاندمی ویروس کرونا می‌تواند به روش‌های مختلفی باعث بروز استرس شود. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  • ترس از سلامت جسم خود و دیگران
  • تغییر در عادات روزانه خوردن و خوابیدن
  • مشکلات وخیم سلامتی
  • افزایش مصرف الکل، سیگار و یا دیگر مواد مخدر یا محرک

هرکدام از موارد بالا می‌توانند بر چرخه قاعگی شما، به‌ویژه بر طول دوره یا میزان خون‌ریزی، اثر بگذارند.

کم‌کاری تیروئید

تولید کم هورمون تیروئید که هیپوتیروئیدیسم نیز نامیده می‌شود، به‌ویژه در افراد جوان‌تر می‌تواند بر پریود اثر بگذارد. کم کاری تیروئید ممکن است باعث پریود‌های سنگین‌تر شود، چرخه بین قاعدگی را کوتاه‌تر کرده یا قاعدگی را متوقف کند. عوارض دیگر کم‌کاری تیروئید به شرح زیر هستند:

  • احساس سرما و لرز
  • خستگی
  • یبوست
  • بی اشتهایی
  • اضافه‌وزن غیرعادی
  • خشک و شکننده شدن مو یا ناخن
  • افسردگی

فشار

دوره‌های طولانی استرس می‌تواند بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر بگذارد، آن را طولانی‌تر یا کوتاه‌تر کند یا حتی باعث عقب افتادن قاعدگی شود.
برخی از زنان نیز هنگام تجربه استرس، گرفتگی دردناک قاعدگی را گزارش می کنند.
اجتناب از موقعیت هایی که باعث استرس می شود، انجام ورزش منظم و خواب کافی می تواند به فرد کمک کند استرس را از بین ببرد و چرخه قاعدگی منظمی داشته باشد.
اگر زنی استرس مزمن را تجربه می کند، ممکن است صحبت با یک پزشک یا مشاور برای او مفید باشد که می تواند به او در شناسایی مکانیسم های مقابله ای موثر کمک کند.

قبل از یائسگی

متوسط ​​شروع یائسگی در حدود سن 52 سالگی است، زمانی که یک زن حداقل 12 ماه پریود نشده باشد.
بسیاری از زنان 10 تا 15 سال قبل از یائسگی علائم را تجربه می کنند. این به عنوان پیش یائسگی شناخته می شود و نشان می دهد که سطح استروژن شروع به نوسان می کند.
سطوح نامنظم استروژن می تواند چرخه قاعدگی زنان را تغییر دهد و باعث می شود زنان در دوران پیش از یائسگی، عادت ماهانه های نامنظم یا عقب افتاده را تجربه کنند. زمانی که زنی یک سال کامل را بدون پریود سپری کند، گفته می شود که یائسه شده است.

با کاهش سطح هورمونی بدنتان ممکن است شاهد تغییراتی در چرخه قاعدگی باشید. پریودهای نزدیک یائسگی نامنظم و سبک‌تر هستند و حتی ممکن است فقط در حد لکه‌بینی باشند. اگر نزدیک به سن یائسگی هستید، به نشانه‌های زیر نیز دقت کنید:

  • گُر گرفتن
  • تعریق شبانه
  • مشکل در به‌خواب‌رفتن
  • مشکل در ادرار کردن
  • خشکی واژن
  • تغییرات در میل و ارضای جنسی

کاهش وزن

کاهش وزن قابل توجه یا ورزش شدید می تواند باعث شود که یک زن پریود خود را از دست بدهد. کمبود وزن یا داشتن نسبت چربی به بدن پایین می تواند سطح هورمون های تولید مثل را تغییر دهد و آنها را به سطوحی کاهش دهد که تخمک گذاری و قاعدگی اتفاق نمی افتد.
خانمی که پس از کاهش وزن قابل توجهی یک یا چند دوره قاعدگی را از دست داده است، باید با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد دریافت مقدار مناسب ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدنش مشورت کند.

چاقی

همانطور که کاهش وزن می تواند باعث عقب افتادن پریود در خانم ها شود، اضافه وزن نیز می تواند بر چرخه قاعدگی خانم ها تاثیر بگذارد.
چاقی و پریود نشدن گاهی اوقات می تواند نشان دهنده این باشد که یک زن دارای یک بیماری پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است، بنابراین تشخیص صحیح توسط پزشک برای زن مهم است.
پزشک ممکن است آزمایش خون یا سونوگرافی را برای بررسی تخمدان ها توصیه کند تا مطمئن شود که هیچ بیماری زمینه ای باعث پریود نشدن نمی شود.

کنترل بارداری

قرص ضد بارداری و برخی از انواع روش های پیشگیری از بارداری، به ویژه روش های هورمونی، می تواند باعث از دست دادن قاعدگی زن شود.
به طور معمول، کنترل بارداری هورمونی شکلی از استروژن همراه با پروژسترون را برای مدت زمان معینی فراهم می کند و به دنبال آن چندین روز بدون هورمون است. خروج این هورمون ها باعث شروع پریود می شود.
گاهی اوقات، این هورمون ها پوشش داخلی رحم را به قدری نازک نگه می دارند که پوشش کافی برای ایجاد پریود وجود ندارد. این امر در مورد همه اشکال کنترل بارداری هورمونی، از جمله قرص ها، چسب ها، شات ها، ایمپلنت ها و حلقه ها صدق می کند.
در بیشتر موارد، این مضر نیست، اما زنان باید با هر گونه نگرانی در مورد روش کنترل بارداری خود با پزشک صحبت کنند.

شرایط هورمونی

برخی از هورمون‌ها مانند پرولاکتین یا هورمون‌های تیروئید می‌توانند باعث از بین رفتن قاعدگی زن شوند.
اگر عدم تعادل هورمونی عامل عقب افتادگی یا تاخیر در پریود باشد، به راحتی با آزمایش خون قابل تشخیص است.
علت این عدم تعادل هورمونی باید توسط پزشک بررسی شود. برخی از عدم تعادل های هورمونی یک مشکل رایج است که در خانواده ها وجود دارد یا ممکن است ناشی از موارد بسیار جدی تر مانند تومور مغزی باشد.
در بسیاری از موارد، مصرف دارو می تواند به بازگشت قاعدگی به چرخه طبیعی خود کمک کند.

PCOS

PCOS یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی در بین زنان در سنین باروری است.
اگرچه علائم بین زنان مختلف متفاوت است، افرادی که PCOS دارند سطح هورمون غیرطبیعی دارند که می تواند باعث ایجاد کیست های کوچک روی تخمدان ها، آکنه، موهای زائد صورت و بدن، طاسی با الگوی مردانه و چاقی شود.
پریودهای نامنظم یا حتی غایب نیز از ویژگی های رایج این بیماری است.
زنانی که مشکوک به PCOS هستند باید برای ارزیابی به پزشک خود مراجعه کنند. اگر به درستی درمان نشود، فقدان پریود در سال های باروری ممکن است باعث سرطان آندومتر شود.

بارداری

زنان نباید بارداری را به عنوان دلیل احتمالی تاخیر پریودشان رد کنند، حتی اگر از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. زنان حتی در صورت استفاده صحیح از کنترل بارداری باز هم می توانند باردار شوند.
خانم‌هایی که از نظر جنسی فعال هستند و قاعدگی دیررس دارند باید از تست بارداری خانگی استفاده کنند. توجه به این نکته ضروری است که هیچ گونه روشی برای پیشگیری از بارداری وجود ندارد که 100 درصد مؤثر باشد. هر فردی که باردار است باید فورا به دنبال مراقبت های بهداشتی دوران بارداری باشد.
خانمی که در تست بارداری خانگی جواب منفی می دهد اما هنوز پریودش شروع نمی شود باید به پزشک مراجعه کند.

چرخه قاعدگی

آیا درد پریود طبیعی است؟

در بعضی زنان پریود همراه با درد است. درد پریود یا قاعدگی اغلب پیش از دوره‌ی قاعدگی و درطول آن ایجاد می‌شود. درد قاعدگی معمولا پس از تخمک‌گذاری و زمانی‌که تخمکی از تخمدان‌ها رها می‌شود و درطول لوله‌ی فالوپ حرکت می‌کند، شروع می‌شود. درد قاعدگی در پایین شکم و کمر احساس می‌شود. این درد معمولا ۱ تا ۲ روز قبل از قاعدگی شروع می‌شود و ۲ تا ۴ روز ادامه پیدا می‌کند. روش‌های مختلفی برای تسکین درد پریود وجود دارد. درد خیلی شدید، ممکن نشانه وجود کیست باشد. درد قاعدگی معمولا به دردی خفیف، ضربان‌دار و همراه با گرفتگی عضلانی در پایین شکم (درست بالای استخوان لگن) گفته می‌شود. سایر نشانه‌های درد قاعدگی شامل موارد زیر است:

  • احساس درد در پایین کمر و ران‌ها
  • تهوع و استفراغ
  • تعریق
  • ضعف و سرگیجه
  • اسهال یا شل بودن مدفوع
  • یبوست
  • نفخ
  • سردرد

درصورت شدیدتر شدن این علائم یا شروع آن‌ها پس از ۲۵ سالگی و درصورت داشتن دردهای خیلی شدید به پزشک مراجعه کنید.

چه شرایطی موجب بدتر شدن درد قاعدگی می‌شود؟

شرایط پزشکی زمینه‌ای زیر با درد قاعدگی مرتبط است:

  • آندومتریوز: رشد غیرطبیعی بافت درون رحم (آندومتر) در جایی خارج از رحم
  • فیبروئیدهای رحم: ایجاد تومورهای غیرسرطانی و زائده‌هایی در دیواره‌ی رحم
  • آدنومیوز (Adenomyosis): گسترش بافتی که رحم را پوشانده است به سمت دیواره‌های ماهیچه‌ای رحم
  • بیماری التهابی لگن (PID): عفونت منتقل‌شده ازطریق رابطه‌ی جنسی که توسط یک باکتری ایجاد می‌شود.
  • تنگی دهانه‌ی رحم: کوچک‌بودن دهانه‌ی گردن رحم که باعث محدودشدن جریان قاعدگی می‌شود.

به‌گفته‌ی پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن شیکاگو، چرخه‌های قاعدگی نامنظم و نشانه‌های قبل از قاعدگی و همچنین درد قاعدگی در زنان مبتلا به اختلال ریتم شبانه‌روزی خواب (delayed sleep phase syndrome) بیشتر مشاهده می‌شود.

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

حالا که می‌دانید علت عادت ماهانه چیست، خوب است با سندروم پیش از قاعدگی هم آشنا شوید. به اختلالات پیش از قاعدگی که معمولا هر ماه اتفاق می‌افتند، سندروم پیش از قاعدگی یا PMS می‌گویند. این اختلالات در برخی خانم‌ها خفیف است و در برخی دیگر شدت بیشتری دارد. نشانه‌های سندروم از درد شکم و نفخ تا تغییرات خلقی متغیر است. همه خانم‌ها دچار همه این علائم نمی‌شوند اما دست‌کم یکی از این علائم در ۸۵٪ خانم‌ها دیده می‌شود.

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS

آیا خوردن اجباری قبل از پریود طبیعی است؟

خوردن اجباری در روزهای منتهی به پریود رایج است. چندین نکته و استراتژی می تواند به فرد کمک کند تا این هوس ها را مهار کند.
غذا خوردن اجباری یا پرخوری، یک میل شدید به خوردن غذای بیشتر از حد لازم است. ممکن است شامل خوردن میان وعده زمانی که گرسنه نیستید یا در خفا غذا می خورید. برخی از افراد پس از انجام این کار احساس اندوه یا شرم می کنند.
افزایش اشتها قبل از دوره قاعدگی شایع است. برخی از افراد هوس خوردن غذاهای خاصی مانند شکلات یا سیب زمینی سرخ کرده دارند.
افزایش اشتها اغلب طبیعی است، اما گاهی اوقات نشان دهنده مشکل جدی تری است. پرخوری گاه به گاه معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، اما خوردن منظم اجباری ممکن است نشان دهنده اختلال پرخوری (BED) باشد.
بسیاری از افراد در روزهای منتهی به دوره قاعدگی خود هوس غذایی خاص یا افزایش کلی اشتها را تجربه می کنند.
اینها علائم رایج سندرم پیش از قاعدگی (PMS) هستند، که بیش از 90 درصد منبع مورد اعتماد زنان را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد.

سایر علائم PMS عبارتند از:

  • آکنه
  • نفخ
  • یبوست
  • اسهال
  • خستگی
  • نوسانات خلقی
  • سینه های دردناک

برای بسیاری از افراد، هوس غذایی و افزایش جزئی در سطح گرسنگی بخشی منظم از چرخه قاعدگی است.

برای دیگران، BED و PMS با هم اتفاق می‌افتند. اگر پس از پایان دوره قاعدگی، خوردن اجباری ادامه یابد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال خوردن باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

در زیر برخی از مواد غذایی وجود دارد که شواهد نشان می دهد ممکن است علائم مربوط به پریود را کاهش دهد:

انتخاب های غذایی سالم داشته باشید.

عدس و برنج قهوه ای حاوی کربوهیدرات های پیچیده هستند: تسلیم شدن به هوس، مثلاً برای شکلات یا پیتزا، می تواند وسوسه انگیز باشد. کربوهیدرات های ساده موجود در آب نبات، کلوچه و نان سفید می توانند سروتونین را آزاد کنند و با خستگی مبارزه کنند. با این حال، کربوهیدرات های پیچیده که اغلب در غذاهای سالم تر یافت می شوند، اثرات مشابهی دارند. اینها همچنین دوام بیشتری دارند و باعث خرابی ناگهانی انرژی و خلق و خو نمی شوند.

فرد می تواند کربوهیدرات های پیچیده را در موارد زیر بیابد:

  • لوبیا و عدس
  • سبزیجات
  • غلات کامل، مانند برنج قهوه ای و جو

اگر فردی هوس خوردن غذاهای شیرین دارد، میوه های تازه و اسموتی های تهیه شده با میوه و ماست گزینه سالم تری نسبت به آب نبات است.

فرد همچنین می تواند آدامس جویدن و پر کردن آب و دمنوش های گیاهی را امتحان کند.

برخی افراد خوردن کمی از غذایی که میل می کنند، مانند یک مربع شکلات تلخ با کیفیت بالا، مفید است. انکار کامل هوس گاهی باعث تداوم آن می شود.

روحیه خود را تقویت کنید.

خوردن تنها راه بهبود خلق و خو و کاهش خستگی نیست. اغلب، یک پیاده روی سریع یا شکل دیگری از فعالیت بدنی متوسط ​​باعث می شود بدن «مواد شیمیایی حس خوب» مانند اندورفین ترشح کند.

این نوع فعالیت می تواند سطح انرژی فرد را نیز افزایش دهد.

اگر استرس به خلق و خوی ضعیف کمک می کند، فرد می تواند از تکنیک های آرام سازی بهره مند شود، مانند:

  • نفس عمیق
  • ماساژ
  • ذهن آگاهی و مدیتیشن
  • آرامش پیشرونده عضلانی
  • یوگا

صحبت با افراد دیگر در مورد غذا خوردن اجباری و سایر علائم PMS ممکن است باعث اطمینان خاطر و احساس آرامش شود.

ممکن است صحبت با دوستان و خانواده کمک کند. برخی از افراد از شرکت در گروه های حمایتی Overeaters Anonymous سود می برند.

به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

یک متخصص تغذیه می تواند به فرد کمک کند تا ارتباط بین غذا خوردن اجباری و چرخه قاعدگی خود را به طور کامل درک کند.

آنها همچنین ممکن است بتوانند استراتژی های خاصی را برای کمک به کنترل هوس ها و کاهش گرسنگی پیشنهاد کنند.

در روان درمانی شرکت کنید.

افرادی که علائم شدید پرخوری دارند ممکن است از روان درمانی بهره مند شوند.

یک درمانگر می‌تواند به فرد کمک کند تا مسائل اساسی مانند شرم، عزت نفس ضعیف و افسردگی را که می‌تواند باعث خوردن اجباری شود، برطرف کند.

روان درمانی به صورت یک به یک یا گروهی در دسترس است. اشکال درمان برای غذا خوردن اجباری عبارتند از:

  • درمان شناختی رفتاری یا CBT با هدف کمک به افراد در تغییر رفتارهای خود با پرداختن به افکار و احساسات محرک است.
  • رفتار درمانی دیالکتیکی به جای روی آوردن به غذا برای تسکین، هدف آن کمک به افراد برای کنترل استرس و احساسات منفی است.
  • درمان بین فردی بر روابط با دیگران تمرکز دارد و برای بهبود مهارت های بین فردی کار می کند.

تغییرات سبک زندگی و استراتژی‌های خاص اغلب می‌تواند به فرد کمک کند تا پرخوری را مهار کند، همانطور که می‌تواند با دوستان، گروه‌های حمایتی یا یک درمانگر صحبت کند.

با این حال، ممکن است یک فرد برای مشاوره و درمان پزشکی نیز نیاز به تماس با پزشک داشته باشد.

برای تسکین علائم در پریود چه بخوریم؟

برای تسکین علائم در پریود چه بخوریم؟

در حالی که تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است، برخی از مطالعات نشان می دهد که تغییرات رژیم غذایی ممکن است به کاهش علائم پریود کمک کند.

در برخی موارد، داروهای بدون نسخه (OTC) می توانند به کنترل علائم دوره مانند نفخ و درد کمک کنند. اما ممکن است فردی بخواهد اقدامات دیگری را برای تسکین علائم و حمایت از سلامت کلی خود در طول قاعدگی انجام دهد.

برخی از شواهد نشان می دهد که غذاهای خاص ممکن است به کاهش علائم خاص دوره کمک کند. بر اساس گزارش دفتر سلامت زنان، حدود 90٪ از افراد دارای علائم قبل از قاعدگی هستند، مانند:

  • گرفتگی
  • درد پریود یا دیسمنوره
  • درد پایین کمر
  • خستگی
  • نوسانات خلقی
  • نفخ
  • یبوست یا اسهال
  • سردرد
  • حساسیت سینه
  • آکنه

میوه و سبزیجات

در حالی که میوه ها و سبزیجات منبع حیاتی مواد مغذی و فیبر در رژیم غذایی هر فرد هستند، ممکن است به ویژه در دوران قاعدگی مفید باشند.

یک مطالعه در سال 2018 از دانشجویان دانشگاه در اسپانیا نشان داد که رژیم های گیاهخواری و خوردن میوه و سبزیجات بیشتر با دردهای کمتر و کاهش درد قاعدگی مطابقت دارد.

این در چندین مطالعه که نویسندگان مورد بحث قرار دادند صادق بود، اما به نظر نمی‌رسید که علائم را در افراد مبتلا به اندومتریوز بهبود بخشد.

آب

نوشیدن آب کافی برای سلامتی ضروری است و در دوران قاعدگی می تواند احتمال سردرد ناشی از کم آبی بدن را کاهش دهد. همچنین می تواند مانع از احتباس آب و نفخ شود.

دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی‌ها در سال‌های 2015-2020، مصرف روزانه آب را به منبع معتمد توصیه نمی‌کند. با این حال، سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS) نوشیدن 6 تا 8 لیوان در روز را توصیه می کند.

ماهی و غذای دریایی

ماهی سالمون، ماهی تن، ساردین و صدف منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این مواد مغذی می توانند التهاب را در بدن کاهش دهند و ممکن است به مقابله با درد پریود کمک کنند.

مطالعه‌ای در سال 2012 به بررسی تأثیر مکمل‌های امگا 3 بر شدت درد قاعدگی در زنان 18 تا 22 ساله پرداخت.
یک گروه مکمل امگا 3 مصرف کردند، در حالی که گروه دیگر دارونما دریافت کردند. شرکت کنندگان در گروه امگا 3 کاهش قابل توجهی در شدت درد را تجربه کردند. آنها همچنین دوزهای کمتری از ایبوپروفن را برای کنترل درد مصرف کردند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که امگا 3 ممکن است افسردگی را نیز کاهش دهد. این ممکن است به نفع کسانی باشد که نوسانات خلقی و خلق و خوی پایین را در طول دوره خود تجربه می کنند.

سایر غذاهای حاوی امگا 3 عبارتند از:

  • بذر کتان و روغن بذر کتان
  • دانه های چیا
  • گردو
  • روغن جلبک
  • روغن سویا و کانولا
  • غذاهای غنی شده، از جمله برخی از ماست ها، آب میوه ها و شیرهای گیاهی
  • شکلات تلخ

شکلات تلخ هم خوشمزه است و هم منبع خوبی از آهن و منیزیم است.

خوردن آهن کافی می تواند به جلوگیری از کمبود آهن کمک کند. قاعدگی باعث پایین آمدن سطح آهن می شود زیرا فرد خون از دست می دهد و می تواند باعث کم خونی در افرادی شود که پریودهای بسیار سنگین دارند. بر اساس منبع معتبر مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، افرادی که پریودهای سنگین یا منوراژی دارند، نسبت به افرادی که دارای «خونریزی قاعدگی طبیعی» هستند، آهن بیشتری را در هر دوره قاعدگی از دست می دهند.

یک وعده 1 اونس شکلات تلخ حاوی 3.4 میلی گرم منبع مطمئن آهن است. این حدود 19 درصد از مصرف توصیه شده 18 میلی گرم منبع مورد اعتماد در روز برای زنان بالغ را تشکیل می دهد.

علاوه بر این، شکلات تلخ باعث افزایش منیزیم می شود. طبق یک مطالعه در سال 2015، افراد مبتلا به کمبود منیزیم بیشتر احتمال دارد علائم PMS شدید را تجربه کنند.

عدس و لوبیا

عدس و لوبیا یکی دیگر از منابع آهن هستند و سرشار از پروتئین هستند. خوردن پروتئین کافی برای سلامتی ضروری است و در طول قاعدگی، ممکن است به کاهش هوس برای گزینه‌های کمتر سالم کمک کند.

حبوبات همچنین حاوی مواد معدنی ضروری روی هستند. مطالعه ای در سال 2007 نشان داد که روی می تواند گرفتگی های دردناک پریود را کاهش دهد.

غذاهایی که باید اجتناب کنید!

همانطور که برخی از غذاها ممکن است علائم پریود را کاهش دهند، برخی دیگر ممکن است آنها را بدتر کنند. اینها معمولاً غذاهایی هستند که باعث التهاب یا نفخ می شوند.

غذاهایی که باید اجتناب کرد عبارتند از:

  • غذاهای بسیار فرآوری شده که به عنوان غذاهای فوق فرآوری شده نیز شناخته می شوند.
  • غذاهای حاوی قند بالا
  • محصولاتی که با استفاده از آرد سفید پخته می شوند، مانند نان سفید یا پاستا
  • غذاهایی که باعث ایجاد گاز می شوند، مانند گل کلم یا کلم بروکسل
  • علاوه بر این، کاهش مصرف سدیم می تواند به کاهش نفخ مربوط به پریود و افزایش وزن کمک کند. یک مطالعه در سال 2019 اشاره کرد که افزایش مصرف سدیم ممکن است احتمال نفخ را در فرد افزایش دهد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این مطالعه نفخ را به طور کلی مورد بررسی قرار داد، نه نفخ مربوط به پریود.

انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که به طور کلی، اکثر مردم نباید بیش از 1500 میلی گرم منبع مطمئن سدیم در روز مصرف کنند. نگه داشتن سطح سدیم در زیر این سطح می تواند به کاهش نفخ کمک کند.

امکان متوقف‌کردن پریود وجود دارد؟

هیچ روش معینی وجود ندارد که متوقف‌کردن پریود را تضمین کند. اما بنا به مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله بین‌المللی سلامت زنان منتشر شد، با روش‌های متنوع پیشگیری از بارداری، امکان متوقف‌کردن پریود وجود دارد:

  • استفاده از قرص‌های ضدبارداری: اگر روزانه قرص‌های ضدبارداری مصرف شود، بعد از یک سال، احتمال متوقف‌کردن پریود به ۷۰ درصد می‌رسد.
  • تزریق هورمون: تزریق هورمون می‌تواند تا ۲۲ ماه، باروری را تحت‌تأثیر قرار دهد. بعد از یک سال تزریق، ۵۰ تا ۶۰ درصد احتمال متوقف‌شدن چرخه پریود وجود خواهد داشت. بعد از ۲ سال تزریق هم این احتمال به ۷۰ درصد می‌رسد.
  • آیودی هورمونی (hormonal IUD): استفاده از آیودی (روش‌های پیشگیری داخل‌رحمی)‌ به‌مدت یک سال هم تا ۵۰ درصد، شانس پریودنشدن را بالا می‌برد.
  • ایمپلنت پیشگیری از بارداری در بازو (arm implant): ایمپلنت پیشگیری از بارداری در بازو هم روشی برای جلوگیری از بارداری است. در این روش، میله پلاستیکی و منعطفی زیر پوست بالای بازو قرار داده می‌شود و با ترشح پروژسترون به خون، از باردارشدن جلوگیری می‌کند. احتمال متوقف‌شدن پریود بعد از دو سال استفاده از این روش، حدود ۲۰ درصد است.

اگرچه تحقیقات کافی در این زمینه وجود ندارد، اما به نظر می رسد که غذاهای حاوی مواد مغذی خاص ممکن است طول دوره را کوتاه کنند.

یک مثال ویتامین B6 است. یک مطالعه در سال 1983 نشان داد که این ویتامین استروژن را کاهش می دهد و پروژسترون را افزایش می دهد و هورمون های قاعدگی را متعادل می کند. این به طور بالقوه می تواند طول دوره قاعدگی را کاهش دهد و علائم PMS را کاهش دهد.

ویتامین B6 در غذاهای مختلف وجود دارد. غنی ترین منابع مورد اعتماد شامل ماهی، گوشت اندام، سیب زمینی و سبزیجات نشاسته ای است.

اگرچه غیر معمول است، اما شربت میوه میرت نیز ممکن است کمک کند. یک مطالعه معتبر در سال 2014 روی 30 شرکت‌کننده نشان داد که دوزهای روزانه شربت تعداد روزهای خونریزی را در شرکت‌کنندگان در مطالعه کاهش می‌دهد و در عین حال درد را نیز کاهش می‌دهد. حجم نمونه کوچک به این معنی است که تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا شربت میوه میرت می‌تواند خونریزی و درد را کاهش دهد یا خیر، مورد نیاز است.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

در حالی که بسیاری از علائم قاعدگی رایج هستند، افراد باید در مورد چرخه قاعدگی خود با پزشک تماس بگیرند اگر موارد زیر را تجربه کردند:

  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • دوره های نامنظم
  • لکه بینی یا خونریزی بین قاعدگی
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • خونریزی شدید
  • خونریزی که بیش از 7 روز طول بکشد
  • درد شدید یا دردی که با مسکن های OTC از بین نمی رود.

چه نوع پریودی «عادی» است؟ یا به عبارت دیگر چه علایم و یا تغییراتی طبیعی هستند؟

  • چرخه قاعدگی نرمال یا عادی بین ۲۴ تا ۳۸ روز طول می‌کشد. یعنی هر پریود باید بین ۲۴ تا ۳۸ روز بعد از شروع پریود قبلی آغاز شود.
  • پریود یاخونریزی قاعدگی که بین ۴ تا ۷ روز طول بکشد سالم و طبیعی است.
  • میزان خونی که از بدن دفع می‌شود اگر بین ۵ تا ۸۰ میلی‌لیتر،‌حداکثر شش قاشق غذاخوری، باشد طبیعی است. متوسط پریود حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری (۳۵ تا ۴۰ میلی‌لیتر) خون و بافت است. افرادی که بیشتر از ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری خونریزی می‌کنند، «خونریزی سنگین» دارند. برای جذب مقدار طبیعی خونریزی (۵ تا ۸۰ میلی‌لیتر) حدودا به ۳ الی ۱۶ تامپون یا نوار بهداشتی نیاز است. البته اندازه‌گیری میزان خونی که دفع می‌شود با نوار بهداشتی یا تامپون دقیق نیست. استفاده از فنجان قاعدگی روش دقیق‌تری برای اندازه‌گیری شدت پریود است. توجه کنید که تخمین میزان خونریزی سخت است و اغلب افراد آن را بیشتر از حد واقعی تخمین می‌زنند. اگر پریود شما خیلی شدید و یا دردناک است که باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه شما می‌شود حتما این مشکل را با کادر درمانی در میان بگذارید. خونریزی طولانی مدت و شدید قاعدگی می‌تواند منجر به کم‌خونی شود.
  • دیدن لخته خون به ویژه در روزهایی که خونریزی شدیدتر هست طبیعی است.
  • تغییر رنگ خون قاعدگی در طول پریود طبیعی است. معمولا هنگامی که شدت خونریزی کم است رنگ خونی که دفع می‌شود تیره‌تر است.
  • پاسخ دادن به پرسش‌های روزانه احوال‌پرسی همدم و نگاهی به گزارش‌های چند ماهه در اپلیکیشن همدم در طول چرخه قاعدگی برای چند دوره متوالی به شما کمک خواهد کرد که رفتار طبیعی بدنتان را بشناسید، شدت و طول پریود خود را پیش‌بینی کنید و در صورت نیاز به مشورت با کادر پزشکی، اطلاعات مفیدی در اختیار داشته باشید.

نکات بهداشتی دوران قاعدگی. با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید!

دوران قاعدگی بخش مهمی از زندگی زنان است که بعضی آن را دوره‌ای سخت و ناخوشایند می‌دانند. ولی همین دوران قاعدگی است که زنان را سالم نگه می‌دارد. رسیدن دختران به سن بلوغ نعمتی است که باید قدر آن را بدانیم. بسیاری از ما اهمیت نکات بهداشتی دوران قاعدگی را درک نمی‌کنیم و به آنها توجهی نداریم، درحالی‌که رعایت‌نکردن این نکات بهداشتی عواقبی ناخوشایند و حتی خطرناک دارد. آگاهی از نکات بهداشتی دوران قاعدگی و رعایت آنها موجب می‌شود که دوران قاعدگی سالمی داشته باشیم و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم. با ما همراه باشید تا شما را با 7 نکته بهداشتی مهم در دوران قاعدگی آشنا کنیم.

1) حرکات یوگا انجام دهید.

برای جلوگیری از لخته‌شدن و اختلال در جریان خون و درنتیجه درد قاعدگی باید به‌طور منظم تمرین‌ها و حرکات یوگا انجام دهید. برای این منظور، انجام بعضی از تمرین‌های پایه‌ای حرکت سلام‌برخورشید (سوریا ناماسکار) بسیار مفید است. نخستین حرکات شامل حرکت بوجانگ‌آسانا (bhujangasana) یا حرکت مار کبری، حرکت الماس یا واجراسانا (vajrasana) و حرکت کمان یا دانوراسانا (dhanurasana) است. این حرکت‌ها موجب بهبود گردش خون می‌شوند و بهبود گردش خون نیز در بهبود عملکرد اندام تناسلی مؤثر است. البته این تمرین‌ها فقط زمانی تأثیرگذار هستند که به‌طور منظم انجام شوند. این تمرین‌های یوگا موجب کاهش درد می‌شوند و با انجام آنها دیگر مجبور نیستید دردهای قاعدگی را تحمل کنید.

2) رژیم غذایی مناسب و مصرف غذاهای سالم را در برنامه‌ بگذارید.

نیمی از مشکلات قاعدگی مانند درد شدید و بی‌نظمی‌های قاعدگی به‌دلیل عادات غذایی ناسالم ایجاد می‌شوند. وقتی به دوران قاعدگی خود نزدیک می‌شوید، از مصرف غذاهای پرادویه و شور پرهیز کنید؛ زیرا این غذاها احتمال لخته‌شدن خون را افزایش می‌دهند و به گرفتگی‌های عضلانی به‌شدت دردناک منجر می‌شوند؛ همچنین بهتر است که میوه‌هایی مانند موز را بیشتر مصرف کنید.

3) فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید.

به‌جای مصرف داروهای مسکن، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید؛ برای نمونه می‌توانید حرکات کششی انجام دهید. فعالیت بدنی در کاهش فشار بر قسمت‌های تحتانی بدن مؤثر است.

4) مصرف این مواد را به حداقل برسانید.

گرفتگی‌های قاعدگی دردهایی است که در طول دوران قاعدگی یا روزهای قبل و بعد از آن ایجاد می‌شود. این دردها معمولا در کمر، شکم و پاها ایجاد می‌شوند. دلایل اصلی گرفتگی قاعدگی مصرف گوشت و لبنیات و سیگار کشیدن است. معمولا استعمال دخانیات موجب توقف تولید تخمک در تخمدان‌ها می‌شود و عدم تخمک‌گذاری از دلایل عمده بی‌نظمی‌های قاعدگی است.

5) در سرما کیسه آب گرم را فراموش نکنید.

معمولا در ماه‌های سرد سال، دوران قاعدگی طولانی‌تر و دردناک‌تر می‌شود. برای برطرف‌کردن درد می‌توانید کیسه‌ آب‌ گرمی را روی شکم خود قرار دهید تا با تسهیل و روان‌‌کردن جریان خون، شدت درد را کاهش دهید.

6) حواستان به PMS باشد.

بعضی از زنان در دوران قاعدگی دچار نوسانات خلقی می‌شوند. نوسانات خلقی دوران قاعدگی را سندرم پیش از قاعدگی (Pre-menstrual Syndrome – PMS) می‌نامند. تغییرات خلقی شدید پیش از قاعدگی، در طول قاعدگی و پس از آن، از علائم این سندرم است. مصرف مواد غذایی سالم در برطرف‌کردن این تغییرات خلقی نقش زیادی دارد. در این میان، مصرف نخود، ماست سویا، شیر، برنج قهوه‌ای، عدس و سایر حبوبات بسیار مهم است؛ زیرا در برطرف‌کردن عدم تعادل هورمونی مؤثر هستند. چای گیاه شاه‌پسند نیز دمنوش ضداضطرابی است که در کنترل‌کردن نوسانات خلقی سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است.

7) سبک زندگی‌تان را در این دوران تغییر دهید.

مهم‌ترین مورد در نکات بهداشتی دوران قاعدگی، تغییر سبک زندگی است. امروزه پیشرفت فناوری موجب تنبلی و بی‌تفاوتی نوجوانان درباره سلامتی‌شان شده است. درنتیجه، عادت‌ماهانه دختران جوان زمانی شروع می‌شود که هنوز به سن نوجوانی نرسیده‌اند و بسیاری نیز دچار بی‌نظمی‌های قاعدگی می‌شوند. بیشتر دختران نوجوان به فعالیت‌های بدنی‌ای مانند ورزش، بازی در فضای باز و یوگا کاملا بی‌توجه هستند. وقتی بدن هیچ تحرکی ندارد، چگونه انتظار داریم که چرخه قاعدگی منظمی داشته باشیم؟! البته منظور از سبک زندگی فقط افزایش فعالیت بدنی نیست و تغییر رژیم غذایی و عادات غذایی را نیز شامل می‌شود. برای نمونه، مصرف فست‌فود یکی از دلایل مهم اختلال در قاعدگی و پریودی نامنظم است.

قاعدگی و پریود شدن برای خانم ها فواید قابل توجهی دارد.

شاید تعجب کنید اما قاعدگی می تواند فواید زیادی برای بدن شما داشته باشد. همه شب هایی که به دلیل درد قاعدگی نمی خوابید و ممکن است دچار سردرد نیز بشوید، قطعاً فواید زیادی برایتان دارد که خودتان از آن ها باخبر نیستید.
قاعدگی یک بخش اعجاب انگیز در زندگی همه خانم ها می باشد. بعضی از زنان این گزینه را در اختیار دارند که به قاعدگی خود پایان دهند و از پریود شدن با خوردن قرص های ضد بارداری جلوگیری کنند.
همچنین روش های دیگری هم برای این کار وجود دارد ، اما باید بدانید که قاعدگی بیشتر از ضرر برای شما فایده دارد. در این قسمت چند مورد از فواید پریودی را برای شما خواهیم گفت.فواید قاعدگی یا همان پریود شدن برای جسم و روح زنان:


قاعدگی می تواند در مورد بیماری های آینده هشدار بدهد
زنان باید در مورد بدن خود بسیار هوشیارانه رفتار کنند . رنگ خون قاعدگی ، مدت زمان و بوی آن می تواند ردپایی از وضعیت پزشکی را در افراد نشان دهد . بعضی از زنان جریان خون بسیار شدیدی را در قاعدگی احساس می کنند و بعضی از آن ها هیچ خون قاعدگی را در مدت زمان طولانی مشاهده نمی کنند که نشان دهنده مشکلی در بدن آن ها می باشد . پس قاعدگی به شما کمک می کند که این مشکلات را پیدا کنید.
سیکل قاعدگی شما زمانی متوقف می شود که به بیماری های قلبی ، دیابت و یا مشکلات تناسلی مبتلا باشید . شما انسان خوش شانسی هستید که زن به دنیا آمده اید و می توانید از طریق قاعدگی به این مشکلات پی ببرید.

  • قاعدگی شما را زیبا می کند.
  • یادتان نرود که شکرگزار تغییرات هورمونی در بدنتان باشید. در اولین روز قاعدگی سطح استروژن بسیار کاهش پیدا می کند. بیشتر دخترانی که در اولین روز پریود خود خونریزی دارند، دچار افسردگی، ناراحتی و حساسیت های بی مورد می شوند.
  • اگرچه بعد از چند روز سطح استروژن افزایش پیدا می کند و اندورفین آزاد می شود که احساس سرحال بودن، شادی و بهبود روحیه را می دهد. در نتیجه حس می کنید که انسان بسیار فعالی هستید و قادر به انجام هر کاری می باشید.
  • افزایش سطح استروژن در بدن به شما احساس جذابیت و زنانگی بیشتر می دهد. در نتیجه هورمون استرس شما را سرکوب می کند، زیرا استروژن روی چگونگی کنترل احساساتتان توسط مغز تاثیر دارد. صورت شما در طول این لحظات درخشنده می شود و پوستتان نرم و صاف به نظر می رسد . احتمال اینکه جوش ها نیز از بین بروند، هم وجود دارد.

قاعدگی یک تجربه متفاوت است!

بعضی از مردان از برقرار کردن رابطه جنسی با همسرشان در دوران قاعدگی اجتناب کنند اما مردان دیگری هستند که به این کار علاقه مند می باشند و راه های دیگری را برای لذت بردن با همسر را انتخاب می کنند. شما نیز می توانید با نوازش یا راه های دیگر جنسی از بودن در کنار همسرتان لذت ببرید.
قاعدگی به طور طبیعی بدن شما را پاکسازی می کند.
سم زدایی سالم و نوشیدنی های پاک کننده بدن، این روز ها رواج بسیار زیادی پیدا کرده اند. خوشبختانه شما نیز به عنوان یک خانم به طور منظم پریود می شوید که همین موضوع به پاکسازی بدن شما کمک می کند.
قاعدگی به خودی خود یک پاکسازی طبیعی می باشد. چرخه قاعدگی شما، راه منحصر بفرد بدن برای پاکسازی می باشد. در دوران پریودی، بدن شما آهن اضافه و غیر ضروری را دفع می کند.
در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش پیدا می کند. البته که مصرف مکمل آهن در چنین شرایطی کمک کننده می باشد، زیرا ممکن است بعضی از زنان به دلیل کمبود آهن با مشکلاتی مثل سرگیجه در دوران قاعدگی رو به رو شوند.

عمر طولانی تر از فواید قاعدگی است.

پروسه قاعدگی فرآیند پیری را آهسته می کند. تا زمانی که شما پریود می شوید، بدن تان آهن های اضافی را دفع می کند که یکی از اصلی ترین دلایل جوان نگه داشتن شما و طول عمر بیشتر نسبت به مردان می باشد.
طبق مطالعات انجام شده از دست دادن آهن به کاهش خطر سکته و بیماری های قلبی کمک می کند و در نتیجه راز عمر طولانی بستگی به جنسیت افراد دارد. پس قاعدگی اصلا چیز بدی نیست.

نتیجه گیری

پریود شدن فرایندی کاملا طبیعی است. در واقع، به‌کمک پریود است که بدن در هر ماه برای بارداری آماده می‌شود. وقتی در ماه، بارداری صورت نمی‌گیرد، دیگر بدن به بافت‌های دیواره رحم برای تغذیه‌رسانی به تخمک بارورشده نیازی ندارد و به همین خاطر، این پوشش و بافت داخل دیواره رحم کنده می‌شود و به‌شکل خون‌ریزی از واژن بیرون می‌رود. هر گونه تغییر در حجم خون‌ریزی، فواصل پریودها، مدت خون‌ریزی و… باید پیگیری شود و برای سردرآوردن از قضیه، نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد.
اگر شما نیز با هریک از مشکلات گفته‌شده در این مقاله روبه‌رو شده‌اید، با انجام پیشنهادهای مطرح‌شده می‌توانید دوران قاعدگی سالمی داشته باشید و دیگر قاعدگی برایتان دوره‌ای سخت و ناخوشایند نخواهد بود. همیشه به یاد داشته باشید که رعایت‌نکردن نکات بهداشتی دوران قاعدگی می‌تواند برای سلامتی شما عواقب ناگواری داشته باشد. درد شدید و بی‌نظمی‌های قاعدگی معمولا در نتیجۀ عادات غذایی ناسالم ایجاد می‌شوند و مصرف گوشت و لبنیات و سیگارکشیدن از دلایل اصلی گرفتگی‌های قاعدگی هستند.

 707 بازدید