طرز تهیه نوشیدنی ساچلاو

نوشیدنی ساچلاو

طرفداران نیمه دوم سال خوب می دانند که نوشیدنی های گرم در روزهای سرد، تا چه حد دلچسب هستند. علاوه بر این، نوشیدنی های گرم همچون ساچلاو، در پیشگیری از سرماخوردگی موثرند.

این نوشیدنی ها با طبع گرمی که دارند، برای گرم ماندن در جلوگیری از بیماری های فصول سرد سال و بیماری های ویروسی مناسب هستند.
شما می توانید این نوشیدنی را در وعده صبحانه به عنوان یک وعده غذایی سالم میل کنید.

همچنین نوشیدن ساچلاو در یک عصر سرد پاییزی را به شما پیشنهاد می کنیم.


مواد لازم جهت تهیه نوشیدنی ساچلاو:


شیر: یک لیوان
دارچین: یک قاشق چای خوری
شربت افرا: یک قاشق غذا خوری (شما می توانید شربت افرا را با یک قاشق غذا خوری شکر یا یک قاشق غذا خوری شیره خرما جایگزین کنید.)
بادام کوبیده: یک قاشق چای خوری
گردو کوبیده: یک قاشق چای خوری
پسته کوبیده: یک قاشق چای خوری
نارگیل تازه یا پودر نارگیل: دو قاشق غذاخوری

 

نوشیدنی ساچلاو

 


طرز تهیه ساچلاو


مرحله اول:

برای تهیه نوشیدنی گرم ساچلاو که یک نوشیدنی سنتی خاورمیانه است، ابتدا شیر و نارگیل را ترکیب کنید و درون شیرجوش بریزید. شیرجوش را بر روی شعله قرار دهید و اجازه دهید تا با شعله ملایم، حرارت ببیند. کمی بعد از گرم شدن شیر، شربت افرا (یا جایگزین آن شیره خرما) را به شیر اضافه کنید. اگر شیرینی بیش تری مدنظرتان است، کمی بیش تر شربت افرا اضافه کنید.


مرحله دوم:

اجازه دهید تا شیر با حرارت ملایم به جوش بیاید. بعد از اینکه شیر جوشید، شیرجوش را از روی شعله بردارید. شیر را درون لیوان یا فنجان مناسب بریزید. در همین لحظه دارچین را به شیر اضافه کنید و هم بزنید. دقت داشته باشید که دارچین باید در زمان داغ بودن شیر اضافه و هم زده شود. نوشیدنی را به خوبی هم بزنید تا یک دست شود.


مرحله سوم:

گردو، بادام و پسته کوبیده شده را به نوشیدنی اضافه کنید و هم بزنید. اگر نوشیدنی سرد شده است می توانید کمی حرارت دهید. در غیر این صورت ساچلاو شما آماده است و می توانید نوش جان کنید.


نکات مهم در تهیه ساچلاو گرم

برخی افراد دارای رژیم غذایی خاصی هستند که در آن مصرف شیر ممنوع است، برخی دیگر به شیر لبنی حساسیت دارند، یا به دلیل گیاهخوار و وگان بودن، لبنیات مصرف نمی کنند. این افراد می توانند به جای ترکیب شیر لبنی و نارگیل، از شیرنارگیل یا سایر شیرهای گیاهی استفاده کنند. شما می توانید نوشیدنی شیر نارگیل را از هایپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید. یا اینکه با استفاده از نارگیل تازه، خودتان در منزل شیرنارگیل گیاهی تهیه کنید.
برخی از افراد ترجیح می دهند که نوشیدنی ساچلاوشان غلیظ تر باشد. برای افزایش غلظت این نوشیدنی می توانید یک قاشق چای خوری آرد نشاسته به نوشیدنی تان اضافه کنید. مرحله اضافه کردن آرد نشاسته، همزمان با دارچین است. بعد از اضافه کردن آرد نشاسته و دارچین، ترکیب را به خوبی هم بزنید تا غلیظ و یک دست (شبیه پودینگ) شود

 

 

خواص نوشیدنی ساچلاو

شیر، نارگیل، شیره خرما و آجیل ها اجزای اصلی تشکیل دهنده نوشیدنی ساچلاو هستند. تمام این مواد، منابع قوی از تامین انرژی و سلامتی بدن هستند. نارگیل و دارچین طبع گرمی دارند؛ بنابراین خوردن این نوشیدنی در فصول سرد سال، بدن شما را گرم نگه می دارد.
میوه نارگیل سرشار از سرشار از فولات، پتاسیم، مس، منگنز، سلنیوم، لوریک اسید و پروتئین است. نارگیل حاوی مواد معدنی و ویتامین هایی همچون ویتامین C و E، آهن، منیزیم و روی است. به علت داشتن پروتئین، مصرف مداوم نارگیل باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود. نارگیل به حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین تاثیر نارگیل یا شیرنارگیل در سلامت قلب، معده و دستگاه گوارش غیر قابل چشم پوشی است. نارگیل ضد قارچ و ضد باکتری است. مصرف این میوه خشکی پوست را از بین می برد و به سلامت و شادابی پوست کمک می کند.
آجیل ها از دیگر اجزای تشکیل دهنده نوشیدنی ساچلاو هستند. مغزها مملو از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های مفید برای قلب هستند. فیبر، ویتامین E، منیزیم، فسفر، مس، منگنز و سلنیوم پایه اکثر آجیل ها می باشند.
خواص شیر، به عنوان یکی از پایه های اصلی نوشیدنی دلچسب ساچلاو، بر هیچ کس پوشیده نیست. شیر یک منبع غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی لازم برای بدن است. کلسیم و پروتئین موجود در شیر، به رشد بدن، استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها کمک می کند. خوردن یک لیوان شیر در روز، برای بدن شما پروتئین، کلسیم، ویتامین D، ویتامین B2، ویتامین B12، فسفر، پتاسیم و سلنیوم به ارمغان می آورد.

برای خواندن طرز تهیه حمس در اینجا کلیک کنید.

 509 بازدید