طرز تهیه سوپ عدس مناسب برای کاهش وزن و تناسب اندام

سوپ عدس قرمز

اگر به دنبال منبع غنی از آهن در مواد غذایی هستید، عدس را به برنامه غذایی تان اضافه کنید. عدس سرشار از آهن و پروتئین است. این ماده غذایی در دستور پخت و طرز تهیه سوپ عدس، آش، عدس پلو و… به کار برده می شود.

تهیه سوپ عدس دستور پخت های متنوعی دارد و به سلیقه خودتان می توانید از عدس سبز، زرد یا قرمز در سوپ عدس استفاده کنید. این سوپ خوشمزه برای تقویت بدن و پیشگیری از سرماخوردگی بسیار مناسب است. مصرف این سوپ را در فصول سرد به شدت پیشنهاد می کنیم.

سوپ عدس به عنوان پیش غذا علاقه مندان زیادی دارد. با توجه به اینکه عدس منبع خوبی از مواد غذایی مفید است، حتی به عنوان غذای اصلی برای ورزشکاران محسوب می شود.

 

مواد لازم:

جهت تهیه سوپ عدس (برای 4 نفر)

  • عدس قرمز: 300 گرم
  • تره فرنگی: 100 گرم خرد شده (فقط قسمت های سفید)
  • هویج: 100 گرم خرد شده یا رنده شده
  • پیاز: 1 عدد خرد شده
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
  • آرد جو دو سر: 2 قاشق غذاخوری
  • میخک
  • برگ بو
  • نمک و فلفل تازه آسیاب شده

 

سوپ عدس
این سوپ بسیار خوشمزه است و در جلوگیری از سرما خوردگی نقش دارد.

طرز تهیه سوپ عدس:

عدس ها را به خوبی بشویید و درون قابلمه ای بریزید. حدودا سه لیتر آب به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را بر روی شعله گاز بگذارید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن، شعله را کم کنید و اجازه دهید عدس ها با شعله ملایم بپزند.

حدود 45 دقیقه بعد، در حالی که عدس ها تقریبا پخته اند، در یک قابلمه یا تابه دیگر، پیاز خرد شده را به همراه یک قاشق روغن زیتون تفت بدهید تا پیازها سبک شوند. تره فرنگی و هویج را به تابه اضافه کنید و اجازه دهید تا با پیازها کمی تفت بخورند. ادویه جات را به تابه اضافه کرده و هم بزنید.

مواد آماده شده را به قابلمه عدس اضافه کنید. یک قاشق روغن زیتون باقی مانده را با آرد جو آب کنید و برای غلظت بیش تر به سوپ اضافه کنید. حدود ده دقیقه صبر کنید تا سوپ تان آماده شود. در نهایت قبل از سرو کردن، سوپ را بچشید و در صورت نیاز ادویه اضافه کنید.

نکته: در این سوپ می توانید با توجه به ذائقه تان، مقدار کمی لیمو ترش تازه اضافه کنید. برای خوشمزه تر شدن سوپ می توانید مقداری جعفری خرد شده به آن بیفزایید. سبزی را در مرحله آخر و در 10 دقیقه آخر پخت اضافه کنید تا جعفری ها رنگ خود را حفظ کنند و تیره نشوند.

 

سوپ عدس
پس از آماده شدن سوپ آن را به وسیله گوشتکوب برقی له کنید.

چرا سوپ عدس بخوریم؟

عدس از منابع خوب آهن و پروتئین است و این موضوع عدس را به منبع غذایی مناسبی برای ورزشکاران تبدیل می کند. طرز تهیه سوپ عدس بسیار آسان است. این غذا می تواند به عنوان پیش غذا، میان وعده یا یک وعده غذایی سبک مصرف شود.

سوپ با کاهش کالری دریافتی به کاهش وزن کمک می کند. همچنین مصرف سوپ از اضافه وزن نیز جلوگیری می کند. بر اساس مطالعه ای که در نشریه PLOS ONE به چاپ رسید، احتمال ایجاد اضافه وزن در کسانی که به طور منظم سوپ مصرف می کنند، نسبت به دیگران، ۴۰ درصد کمتر است. همچنین اندازه دور کمر در کسانی که سوپ مصرف می کنند، به طور میانگین ۳٫۱ سانتی متر کمتر می باشد..

یک مطالعه دیگر نشان داد مصرف سوپ پیش از وعده ناهار، به افراد کمک می کند که به طور میانگین ۱۳۴ کالری کمتر دریافت کنند.

عدس در دسته حبوبات قرار می گیرد و خواص بسیاری دارد. این ماده غذایی حاوی فیبر محلول است. فیبر محلول کلسترول بد خون را می کاهد و از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند. وجود فیبر در عدس برای دفع مواد زائد مهم بوده و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. این ماده غذایی با بهبود عملکرد گوارشی، از مشکلاتی مانند یبوست پیشگیری می کند.

عدس منبعی غنی از پروتئین است. پروتئین یکی از مهم ترین مواد مورد نیاز بدن است که در شکل گیری اندام ها و عضلات نقش دارد و باعث ترمیم نقاط آسیب دیده بدن می گردد. عدس سطح بالایی از پروتئین دارد و برای ورزشکارانی که به دنبال عضله سازی هستند مفید است.

عدس منبعی غنی از کربوهیدرات ها محسوب می شود و مقدار انرژی موجود در عدس با غلات برابری می کند. با توجه به این که عدس میزان چربی و شاخص گلوکز پایینی دارد، جایگزین مناسبی برای غلات بوده و به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، پیشنهاد می شود.

عدس سرشار از آهن است. آهن باعث تولید گلبول های قرمز جدید در خون شده و از بروز کم خونی جلوگیری می کند. پتاسیم موجود در عدس باعث تنظیم فشار خون می شود و منیزم نیز سیستم عصبی را بهبود می بخشد. این ماده احتمال بروز بیماری های مربوط به مغز، از جمله آلزایمر را کاهش می دهد.

 

 

 

 561 بازدید