آشنایی با اصول پیاده روی و بررسی مزایا آن

آشنایی با اصول پیاده روی و بررسی مزایا آن

در ابتدا مقاله به بررسی داستانی در مورد سوئیسی‌ها و ارتباط آن با پیاده روی می پردازیم:

سوئیسی‌ها بزرگ‌ترین تولید کننده و مصرف‌کننده شکلات در جهان هستند. هر سوئیسی بیش از یک کیلوگرم شکلات در سال مصرف می‌کند. اما آن‌ها جزو چاق‌ترین ملت‌های دنیا نیستند.
چرا؟
نیمی از رفت و آمدشان را یا پیاده انجام می‌دهند یا با دوچرخه.
آمریکایی‌ ها به طور متوسط کمتر از 10% مواقع با سوزاندن انرژی خودشان رفت و آمد می‌کنند. فرانسوی‌ها اصلا شبیه سوئیسی‌ها نیستند به جز در مورد شکلات و پیاده‌روی که در این دو مورد شباهت زیادی دارند.

پیاده‌ روی بخش مهمی از طرز زندگی فرانسوی است و هر فرانسوی به طور متوسط سه برابر هر امریکایی معمولی راه می‌رود. برای لاغر کردن پایین تنه هیچ کاری بهتر از پیاده‌روی نیست، چون پا‌ها و باسنتان درگیر می‌شوند به خصوص اگر مسیری طولانی را پیاده‌ روی کنید.

ثابت شده که فایده پیاده‌روی سریع برای قلب به اندازه دویدن است و در عوض به مفاصل‌تان هم فشار نمی‌آورد.

اصول پیاده روی

پیشنهاد می‌کنم میزان پیاده‌ روی‌ خود را به 2 روش زیر بیشتر کنید:

  1. پیاده‌روی «اختصاصی» منظمی به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید. نه پیاده‌روی‌های خیلی خسته کننده، بلکه کوتاه مدت. اگر دوست دارید با پیاده‌روی خیلی کوتاه شروع کنید و بعد هر روز مقدارش را کمی بیشتر کنید. می‌توانید از خانه تا محل کارتان را پیاده بروید. کل مسیر یا قسمتی از آن را پیاده بروید یا بعد از شام به مدت 20 دقیقه پیاده‌روی کنید. (که برای هضم غذا و آرامش پیدا کردن خوب است). اضافه کردن 3 ساعت پیاده‌روی در هر هفته اصلاً سخت نیست و راه مطمئنی برای کاهش وزن است. وقتی می‌بینید که دارید نتیجه می‌گیرید به صورت خودکار مقدار پیاده‌روی‌تان را بیشتر می‌کنید.
  2. دومین روش این است که سعی کنید پیاده‌روی‌های «ناگهانی» و برنامه‌ریزی نشده‌تان را بیشتر کنید. یعنی بر خلاف فرهنگ آمریکایی رفتار کنید. فرانسوی‌ها مثل آمریکایی‌ها تمام تلاش‌ خود را برای پیدا کردن میان‌بر نمی‌کنند. شاید به همین خاطر است که دیگر از قدرت‌های بزرگ جهان نیستند اما در عوض چاق هم نیستند. آنها معتقدند که در زندگی مقصد همان مسیری است که طی می‌کنیم.

اگر این‌قدر اهل فلسفه نیستید فقط این جمله ساده را به یاد داشته باشید: مدت زمانی که در آن صرفه‌جویی می‌کنید برابر است با کالری‌هایی که نسوزانده‌اید. وقتی منتظر کسی هستید کمی قدم بزنید. به اصطلاح فرانسوی‌ها صد قدم راه بروید.

پیاده روی

آیا پیاده روی آسان است؟

پیاده‌روی به سادگی آدامس جویدن نیست. هر فعالیت بدنی باید متفکرانه دنبال شود و به تعادل و هماهنگی در آن توجه شود.

بنابراین بهترین روش برای پیاده‌ روی چیست؟ در خیابان‌های شلوغ و با بار سنگین راه نروید. (حتی اگر بتوانید کیف بزرگ‌تان را نگه دارید، وزنش باعث می‌شود دفعه بعد برای راه رفتن انگیزه نداشته باشید). راه رفتن با کفش پاشنه بلند ایده خوبی نیست اما به کفش دو خیلی عالی هم نیاز ندارید. پارک‌ها و جاده‌های شهری بدون ترافیک محل بسیار خوبی برای پیاده‌روی است
عده‌ای از راه رفتن در طبیعت لذت می‌برند و عده‌ای دیگر از تماشای مردم. ببینید چه چیزی برای شما جالب است.

مهم‌ترین جنبه‌های پیاده‌ روی

مهم‌ترین جنبه‌های پیاده‌روی حالت بدن و تنفس هستند.
بسیار مهم است که سرتان را بالا بگیرید و پشت‌تان صاف باشد، چانه‌تان هم باید بالا باشد انگار که توجه‌تان به نقطه‌ای در دوردست معطوف شده یا در یک ایستگاه قطار مه‌آلود به دنبال معشوق‌تان هستید. اما حواس‌تان به جلوی پایتان هم باشد.

شانه‌هایتان را شل کنید و بعد آن‌ها را عقب ببرید (حس می‌کنید که دارید سینه‌تان را بیرون می‌دهید) به طوری که بتوانید جریان کوچکی را بین شانه‌ها در پشت‌تان حس کنید که پایین می‌رود و حواس‌تان باشد که آن‌ها را در این حالت نگه دارید. بعد از مدتی این کار را بدون فکر و به صورت خودکار انجام خواهید داد. حالت بد بدن هنگام راه رفتن باعث می‌شود گردن درد و کمر درد بگیرید.

عمیق و آرام دم و بازدم کنید. با تمرکز روی تنفس می‌توانید ارزش مراقبه‌ای پیاده‌روی را بالا ببرید. دستان‌تان را هم حرکت دهید و فقط روی فرورفتگی کف پا راه نروید.
باید از پاشنه و پنجه کمک بگیرید. همیشه آب همراه‌تان ببرید و آب بخورید. خیلی زود‌تر از آنچه فکرش را بکنید به هدف می‌رسید.

 714 بازدید