ارّه خود را تیز کنید!

مردی در جنگل مشغول قطع کردن تنه یک درخت بود. عرق می‎ریخت و ارّه خود را با تمام وجود جلو و عقب می‎راند. رهگذری از او پرسید: “از چه زمانی این‌ گونه سخت کار می‎کنی؟ به نظر خیلی خسته می ‎آیی!” مرد بدون اینکه لحظه ‎ای وقفه کند، با بی‎ حوصلگی جواب داد: “از صبح زود مشغول کار بوده ‎ام.” رهگذر گفت: “چرا اندکی استراحت نمی‎کنی و ارّه خود را تیز نمی‎کنی؟ ارّه ی تیز خیلی آسان ‎تر و سریع ‎تر می‎برد!” مرد با همان بی‎ حوصلگی پاسخ داد: “فرصت ندارم ارّه را تیز کنم!”

احتمالاً برای شما هم چنین مسائلی پیش آمده است: مثلاً بدون اینکه لحظه‎ ای درنگ کنید و به فکر تغییر استراتژی باشید، هر روز همان کارهای کم ‎اثر را از روی عادت تکرار می‎کنید و بدون هیچ منطقی انتظار دارید نتیجه کار با روزهای قبلی متفاوت باشد. در حالی که با صرف مدت ‎زمان بسیار کوتاهی بر روی بهینه‎ سازی استراتژی ‎های خود می‎توانید بهره‎ وری را گاهی تا چندین برابر افزایش دهید.

هفتمین عادتی که آقای استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردان موثر نام می برد ” تیز کردن اره ” می باشد.

کاوی معمولا از مثال هیزم شکن استفاده می کند. هیزم شکنی که چندین روز به صورت مداوم با یک اره درخت می برد. هر چه می گذرد محصول کمتر و کمتری را تولید می کند! عمل برش تیغه اره را کند می کند، بنابراین راه حلش هم ساده است به صورت منظم اره را بایستی تیز کرد .

من متوجه شدم در عمل اکثر مردم درک نمی کنند که معنی واقعی “تیز کردن ” به چه معنایی می باشد. اگر شما خودتان بیش از حد کار کنید، بهره وری شما شروع به سقوط می کند. عقل می گوید که شما باید کمی استراحت کنید یا اگر ممکن است به یک مسافرتی بروید. که این کار هم به معنی تیز کردن اره نمی باشد بلکه به معنی زمین گذاشتن اره به مدت چند وقت است. وقتی شما اره را برای یک مدتی کنار بگذارید وقتی دوباره هم اره را بردارید بازهم تیغه اره کند می باشد.

تیز کردن کردن اره واقعا یک فعالیت است، طبق مثالی که زدیم در مورد آنچه که اره شما را در زندگی تیز می کند ، فکر کنید در زیر برخی از این ایده های تیزکننده اره را برای شما آورده ام :

1-ورزش کردن.
2-رژیم غذایی خود را بهبود دهید.
3-خودتان را آموزش دهید (بخوانید، به برنامه های صوتی گوش دهید، در سمینار شرکت نمایید)
4-یک مهارت جدید را یاد بگیرید.
5-به یک باشگاه یا کلوب بروید.
6-مراقبه کنید.
7-کارهای روزانه خود را بنویسید.
8-یک مکالمه عمیق با فرددیگری داشته باشید.
9-چند هدف جدید برای خود تنظیم نمایید یااهداف قدیمی خود را به روزرسانی یا مرور نمایید
10-منزل یا محل کار خود را ساماندهی نمایید.
11-برای نامزدی یک قرار ملاقات تنظیم کنید.
12-یک سری کارهای کوچکی را که قبلاً انجام آنهارا به تعویق انداخته اید، انجام دهید و تمام کنید.

 935 بازدید