آب الکترولیت چیست؟

الکترولایت

همانطور که می دانیم درصد زیادی از وزن بدن انسان از آب و مایعات تشکیل شده است که وجود الکترولیت ها در خون و مایعات بدن و بافت ها مخصوصا ماهیچه ها بسیار ضروری است.

الکترولیت‌ها مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم هستند که در انتقال پیام های عصبی، انقباض عضلات، تنظیم فشار خون و … تاثیر دارند.

دراین مقاله می خواهیم نحوه تهیه آب الکترولیت برای جبران کمبود الکترولیت در بدن که معمولا به دلیل تعرق زیاد، ورزش، دفع ادرار و یا … به وجود می آید را به شما آموزش دهیم.

الکترولیت چیست؟

اصطلاح الکترولیت برای مواد شیمیایی به کار می رود که در هنگام حل شدن در آب، داری بار الکتریکی یا یون خواهند شد.

برخی از این مواد عبارت هستند از: سدیم، کلراید، فسفات، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و… که به طور کلی اهمیت بالایی در سوخت و ساز بدن دارند.

این مواد در آبرسانی و هیدراتاسیون، انقباضات ماهیچه ای، تنظیم ضربان قلب، کنترل دمای بدن، تعادل سطح اسیدی و بازی بدن و عملکرد های عصبی نقش حیاتی ای دارند.

بطور کلی اگر بگوییم که الکترولیت‌ها باتری‌هایی دربدن انسان و حیوان هستند حرف نادرستی نزده‌ایم!

چه چیزی باعث عدم تعادل الکترولیت در بدن می شود؟

آب الکترولیت

برخی رژیم های غذایی ممکن است باعث عدم تعادل الکترولیت ها در بدن شوند. درصورتی که سدیم دریافت شده از غذاها کاهش یابد، با کاهش سدیم بدن سطح سای الکترولیت ها نیز با آن کاهش می یابد.

به طور کلی در روزهای ابتدایی هر نوع رژیمی (حتی روزه داری که نوعی رژیم فست است) بدن از ذخایر گلیکوژن خود استفاده میکند و از آنجا که هر گرم گلیکوژن با 3 گرم آب در بدن ذخیره شده است؛ هنگامی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات باشد، بدن تا اتمام گلیکوژن، از ذخایر گلیکوژن خود مصرف می‌کند، پس تمام آبی که در گلیکوژن ذخیره شده بود نیز دفع می‌شود.

همچنین تعریق زیاد بر اثر گرمی هوا یا ورزش و تکرر ادرار و استفراغ نیز می تواند باعث کاهش الکترولیت های بدن شود.

عوارض عدم تعادل الکترولیت در بدن :

با دفع آب از طریق ادرار و یا عرق الکترولیت‌ها نیز دفع می‌شوند. این امر باعث عدم تعادل الکترولیت ها می شود که ممکن است با یک یا چند عدد از عوارض زیر همراه باشد.

از جمله عوارض کاهش الکترولیت ها در بدن میتوان به تپش قلب، احساس سرگیجه، لرزش یا ضعف، گرفتگی عضلات پا، یبوست و نفخ اشاره کرد.

با مصرف کافی آب سطوح الکترولیت را متعادل کنید.

از آنجایی که دفع آب اضافی می‌تواند باعث عدم تعادل الکترولیت های بدن و کم آبی بدن شود، افزایش مصرف آب و الکترولیت هنگام شروع هر رژیمی ضروری است.

مقدار آبی که روزانه باید مصرف کنید به سطح فعالیت، آب و هوای محیط زندگی شما و میزان غذای مصرفی شما بستگی دارد.

آب الکترولیت

نحوه درست کردن محلول آب الکترولیت:

آب: یک لیوان

کرم تار تار: ۱/۴قاشق چایخوری (فقط در صورت سرگیجه زیاد اضافه شود.)

سرکه سیب دلخواه: ۱قاشق چایخوری

نمک هیمالیا: ۱/۴قاشق چایخوری

آب لیموترش تازه :۱قاشق چایخوری

دستور گفته شده برای یک لیوان است و بهتر است آب الکترولیت را تازه مصرف کنید. ترجیحا از درست کردن بیش از حد و نگهداری در یخچال خودداری کنید .

این نوشیدنی برای ورزشکاران در حین فعالیت ورزشی و پس از اتمام فعالیت ورزشی قابل استفاده است و به تعادل الکترولیتی و همچنین تامین آب از دست رفته از طریق غدد عرق کمک میکند.

موارد مصرف آب الکترولیت:

معمولا گاهی اوقات ورزشکاران با سرگیجه و افت فشار پس از انجام فعالیت های ورزشی مواجه می شوند که این نوشیدنی برای کاهش علایمی که ممکن است در اثر عدم تعادل الکتریکی به وجود بیاید، بسیار مفید است

در صورت میل زیاد به شیرینی جات می توانید از این نوشیدنی مصرفی کنید.

آب الکترولیت

مقدار توصیه شده برای مصرف الکترولیت ها

بیشتر افراد برای حفظ تعادل الکتریکی و سلامت بدن خود باید مقادیر استاندارد زیر را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند.

سدیم: حداکثر 2300 میلی گرم

کلراید: تقریبا مشابه سدیم – بیشتر کلراید غذایی از طریق مصرف نمک تامین می شود.

فسفات: 700 میلی گرم برای بزرگسالان بالای 19 سال

کلسیم: طبق اعلام NIH، میزان 1000 میلی گرم برای افراد 19 تا 50 ساله و مردان 51 تا 70 و 1200 میلی گرم برای زنان بالای 51 سال و مردان بالای 71 سال

پتاسیم: طبق اعلام انستیتو ملی بهداشت NIH، میزان 2600 میلی گرم برای زنان بزرگسال و 3400 میلی گرم برای مردان بزرگسال

منیزیم: طبق اعلام NIH، میزان 310 میلی گرم برای زنان و 400 میلی گرم برای مردان 19 تا 30 ساله و 320 میلی گرم برای زنان و 420 میلی گرم برای مردان بالای 31 سال

لازم به ذکر است که در خصوص مصرف مواد معدنی ذکر شده در افراد باردار و شیرده نیازمند مشورت با پزشک متخصص می باشد.

 634 بازدید