سرکه سیب چیست؟ بررسی کامل فواید آن برای سلامتی

سرکه سیب چیست؟ بررسی کامل فواید آن برای سلامتی

برای قرن ها، سرکه سیب برای درمان طیف گسترده ای از بیماری های سلامتی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین یک ضد عفونی کننده محبوب و نگهدارنده طبیعی است. امروزه ممکن است بیشتر به عنوان یک کمک کننده کاهش وزن و راهی برای کمک به کنترل قند خون شناخته شود.

سرکه سیب زمانی تولید می شود که سیب تخمیر شود. در طی این فرآیند، باکتری ها یا مخمرها با قند موجود در سیب تعامل دارند. سیب به الکل و سپس به سرکه تبدیل می شود. برخی افراد خود سرکه را می نوشند یا از آن به عنوان چاشنی مانند سس سالاد استفاده می کنند. برخی دیگر کپسول مصرف می کنند یا آدامس می خورند.

فواید سرکه سیب برای سلامتی

خواص سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک است. همچنین حاوی باکتری و اسیدهای لاکتیک، سیتریک و مالیک نیز می باشد. این اسیدها همان چیزی هستند که به سرکه طعم ترش می دهد. اعتقاد بر این است که سرکه سیب از طرق مختلف سلامت شما را تقویت می کند. از جمله فواید آن:

قند خون

اسید استیک موجود در سرکه ممکن است آنزیم هایی را که به هضم نشاسته کمک می کنند، مسدود کند. غذاهای نشاسته ای مانند نان، ماکارونی و برنج می توانند باعث افزایش قند خون پس از خوردن غذا شوند. برای اضافه کردن سرکه سیب به وعده غذایی، سعی کنید از سالاد یا ماریناد، وینیگرت و سس استفاده کنید.

اگر دیابت یا پیش دیابت دارید و می خواهید بیشتر از حد معمول سرکه سیب مصرف کنید، از پزشک خود کمک بگیرید. سرکه می تواند با داروهای دیابت تداخل داشته باشد. در صورت داشتن بیماری‌های خاص مانند گاستروپارزی، یک اختلال گوارشی که در آن معده به آرامی تخلیه می‌شود، نباید از آن استفاده کرد.

کاهش وزن

طرفداران ادعا می کنند که مصرف سرکه قبل یا همراه با غذا ممکن است به شما کمک کند سریعتر احساس سیری و وزن کم کنید. یک مطالعه کوچک منتشر شده در سال 2018 کاهش وزن را در دو گروه از افراد در یک دوره 12 هفته ای پیگیری کرد. هر دو گروه کالری کمتری خوردند. یک گروه نیز 30 میلی لیتر سرکه سیب در روز مصرف می کردند.

در پایان مطالعه، گروهی سرکه مصرف کرده بودند، وزن بیشتری از دست دادند. آنها همچنین چربی بیشتری را سوزاندند. این همان چربی اطراف اندام های شکم شما است و با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط است. افراد تمایل دارند از سرکه سیب برای کاهش وزن بیشتر استفاده کنند. برخی حتی آن را به شکل مکمل مصرف می کنند.

شوره سر

برای درمان شوره سر، برخی افراد محلول سرکه سیب و آب را روی پوست سر می ریزند. اعتقاد بر این است که با پوسته پوسته شدن، خارش و تحریک مبارزه می کند. اسید استیک سرکه ممکن است PH پوست سر را تغییر دهد و رشد مخمر را دشوارتر کند.

همچنین برای درمان بیماری پوستی خارش دار و پوسته پوسته به نام درماتیت سبورئیک استفاده می شود. یک مطالعه در سال 2017 که در مجله پزشکی Galen منتشر شد، نشان داد که استفاده از گیاه گلدار Althaea officinalis همراه با سرکه این مشکل را در یک خانم 32 ساله حل کرد. برخی افراد از آن به عنوان شستشوی مو برای از بین بردن تجمع شامپو و شفاف کردن موهای کدر استفاده می کنند. اگر این کار را امتحان کردید، حتما سرکه را با آب فراوان مخلوط کنید تا به چشمتان آسیبی نرسد.

سرکه سیب

سرکه شپش سر را از بین نمی برد.

آفتاب سوختگی و سایر آسیب های پوستی

مردم اغلب آفتاب سوختگی های خفیف را با کمپرس آب خنک، حمام خنک، ژل آلوئه ورا یا مرطوب کننده درمان می کنند. برخی دیگر از سرکه سیب استفاده می کنند. می توان آن را به یک حمام خنک اضافه کرد یا با آب خنک مخلوط کرد و برای کاهش درد روی نواحی آسیب دیده اسپری کرد.

شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد سرکه سیب می تواند درد ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین دهد. با این حال، خاصیت مبارزه با میکروب قوی دارد. ممکن است به جلوگیری از عفونت های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی و سایر آسیب های پوستی کمک کند. سرکه سیب را نباید با غلظت کامل یا قوی روی پوست بمالید. همچنین نباید برای سوختگی های جدی تر استفاده شود. برای آفتاب سوختگی های شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آکنه و سایر مشکلات پوستی مزمن

شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد سرکه سیب می تواند آکنه را از بین ببرد. با این حال، برخی از افراد برای خشک شدن جوش‌ها کمی سرکه روی آن‌ها می‌مالند. باید قبل از استفاده، آن را به صورت رقیق دربیاورید زیرا اگر با آب مخلوط نشود می تواند به پوست شما آسیب برساند.
تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از سرکه سیب روی رگ‌های واریسی ممکن است آن‌ها را کمتر به چشم بیاورد. وریدهای واریسی رگ های خونی برجسته ای هستند که می توانند دردناک باشند.

گلو درد

یکی از قدیمی ترین کاربردهای سرکه سیب به عنوان یک درمان برای گلودرد(فارنژیت) است.

دستور العمل ها و روش های مختلفی وجود دارد. یکی از دستور العمل های اصلی نوشیدنی مستلزم یک قاشق چای خوری سرکه سیب، یک قاشق چای خوری عسل و کمی فلفل هندی است که در یک فنجان آب گرم هم بزنید. برخی این مخلوط را می نوشند و برخی دیگر دوست دارند آن را غرغره کنند.

سرکه سیب خاصیت مبارزه با میکروب دارد. همچنین گفته می شود که کپسایسین موجود در فلفل تند درد را تسکین می دهد. اما هیچ تحقیق خاصی وجود ندارد که نشان دهد سرکه سیب با گلودرد مبارزه می کند.

در واقع، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد درمان گلودرد با سرکه می‌تواند بیش از آن که مفید باشد، ضرر داشته باشد. اگر سرکه با آب کافی مخلوط نشود، می تواند به بافت های گلو آسیب برساند. آسیب ممکن است درد را بدتر کرده و بلع آن را سخت‌تر کند.

مشخص نیست چه مقدار سرکه سیب باید به آب اضافه شود تا درمان ایمن برای گلودرد، به ویژه در کودکان ایجاد شود. برخی ادعا می کنند که سرکه سیب ممکن است بوی بد پا و زیر بغل را کنترل کند. ممکن است به تعادل pH پوست (سطح اسیدیته) و مبارزه با باکتری هایی که باعث بوی بدن می شوند، کمک کند.

یک روش این است که کمی سرکه سیب را با آب مخلوط کنید. دستمال مرطوب کودک، پنبه یا پارچه را در محلول آغشته کنید. مایع اضافی را فشار داده و کف پا یا زیر بغل را پاک کنید. دستمال مرطوب را می توان از قبل تهیه کرد و در یک ظرف دربسته نگهداری کرد. در ابتدا ممکن است متوجه بوی سرکه شوید که معمولاً با خشک شدن سرکه از بین می رود.

بهتر است ابتدا محلول سرکه سیب را در یک منطقه کوچک تست کنید. همچنین باید از استفاده از آن در نزدیکی پارچه های ظریف مانند ابریشم یا چرم خودداری کنید. اسیدها می توانند به آنها آسیب برسانند.

عوارض جانبی احتمالی

سرکه سیب یک محصول محبوب خانگی است. محبوبیت آن می تواند شما را به این باور برساند که کاملاً ایمن است. با این حال، باید از برخی عوارض جانبی بالقوه آگاه باشید. اگر سرکه بیش از حد قوی باشد یا برای مدت طولانی با بدن شما تماس داشته باشد، ممکن است مشکل ساز شوند.

  • به عنوان مثال، می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود. برخی از افراد پس از استفاده از آن برای زگیل و بیماری پوستی به نام مولوسکوم کونتاژیوزوم دچار سوختگی شدند.
  • برخی افراد سرکه را به عنوان یک درمان خانگی برای سفید کردن دندان ها یا خوشبو کردن دهان امتحان کرده اند. اما اسیدها می توانند به مینای دندان آسیب برسانند و منجر به ایجاد حفره شوند.
  • خوردن یا نوشیدن سرکه سیب ممکن است سطح پتاسیم شما را بیش از حد کاهش دهد. همچنین می تواند منجر به هیپوگلیسمی (قند خون پایین)، تحریک گلو و واکنش های آلرژیک شود.
  • سرکه یک اسید است. می تواند باعث سوختگی و آسیب به دستگاه گوارش (از جمله گلو، مری و معده) شود. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که به مقدار زیاد یا بدون رقیق کردن آن با آب استفاده شود.
  • موادی که PH کمتر از 7 دارند، اسید هستند. بسیاری از محصولات سرکه سیب دارای pH 2 تا 3 هستند. این بدان معناست که آنها بسیار اسیدی هستند.

سرکه سیب ممکن است با داروهای زیر تداخل دارویی داشته باشد:

  • ملین ها (داروهایی که اجابت مزاج را آسان می کنند)
  • دیورتیک ها (داروهایی که بدن شما را از شر آب و نمک اضافی خلاص می کنند)
  • رقیق کننده های خون
  • داروهای بیماری قلبی و دیابت 7

خلاصه

سرکه سیب سال ها است که وجود دارد. شواهدی نشان می‌دهد که می‌تواند به کنترل قند خون یا رسیدن به وزن سالم کمک کند. برخی از افراد در استفاده از آن برای درمان مشکلات پوست موفق بوده اند، اما هنوز هیچ علمی محکمی برای استفاده از آن وجود ندارد.

سرکه سیب حاوی مقداری اسید است، بنابراین زمانی که برای آکنه، نیش یا سایر مشکلات پوستی استفاده می شود، باید با آب مخلوط می شود. اگر آن را می نوشید، توجه داشته باشید که اگر بیش از حد قوی باشد می تواند به دندان ها یا دستگاه گوارش شما آسیب برساند. همچنین می تواند با برخی از داروها به گونه ای تداخل داشته باشد که به سلامت شما آسیب برساند.

 538 بازدید