کدو سبز و خواص شگفت انگیز آن

کدو سبز

کدو سبز یکی از مواد غذایی پر ارزشی است که جای دادن آن در رژیم غذایی خانواده منفعت زیادی دارد. این محصول می تواند تا دو متر قد بکشد، اما معمولا زمانی که حدود بیست سانتی متر یا کمتر است، آن را می چینند. در این شرایط دانه ها و پوست سبزی لطیف است و حتی بدون پوست کندن می توان آن را مصرف کرد. این ماده غذایی را می توان به روش های مختلفی به صورت پخته، نیمه پخته و یا خام مصرف نمود.

مزایای مصرف کدو سبز

کدو سبز منبعی غنی از انواع ویتامین ها و مواد مغذی است. این میوه یا سبزی ارزشمند مقادیر ارزشمندی از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر غذایی، ویتامین هایی همچون A- C- E-K، سدیم، پتاسیم، کلسیم، زینک، منیزیم، منگنز، فسفر و سلنیوم می باشد. همچنین با مصرف کدو سبز فولات، نیاسین، پانتوتنیک اسید، پیریدوکسین، ریبوفلاون، تیامین، لوتئین و زیگزانتین دریافت می کنید.

تمام مواد و املاح ذکر شده در بهبود عملکرد اعضای بدن، جلوگیری از بروز بیماری و کنترل برخی بیماری ها کمک می کنند.

افزایش قدرت هضم و کمک به کاهش وزن:

به دلیل داشتن نشاسته پایین و کربوهیدرات کم شما را سیر نگه می دارد. فیبر موجود در کدو به افزایش قدرت هضم غذا کمک می کند.

بهبود عملکرد مغز:

75 درصد مغز انسان از آب تشکیل شده است. از آنجایی که 95 درصد کدوسبز از آب است، می تواند به مغز کمک کند. وجود آب کافی در بدن شما، باعث عملکرد بهتر مغز، افزایش خلاقیت و تمرکز می شود. فولات موجود در آن با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر در زنان مرتبط است.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

ویتامین C موجود در کدو نوعی فعال اسید اسکوربیک است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. تقویت سیستم ایمنی بدن، با تولید بیش تر سلول های ایمنی و تبدیل سلول های T بدن به سلول های عملکردی میسر می شود. خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C همچنین از مرگ سلول ها به دلیل التهاب جلوگیری می کند.

کمک به کنترل دیابت:

کدو به دلیل غیر نشاسته ای بودن و داشتن فیبر رژیمی فراوان، جذب گلوکز را به تاخیر می اندازد و به بیماران دیابت نوع دو کمک می کند.

کمک به کاهش کلسترول:

به دلیل نداشتن کلسترول، ماده خوبی برای گنجاندن در رژیم افرادی با کلسترول بالا است.

کاهش فشار خون:

پتاسیم موجود در کدو، ماده مفیدی برای مبارزه با فشار خون است.

کمک به درمان آسم:

داشتن ویتامین سی و خاصیت ضدالتهابی آن به درمان آسم کمک می کند.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ:

فیبر موجود در کدو، آب اضافی را در روده بزرگ جذب کرده، رطوبت مدفوع را حفظ و به خروج آسان آن از بدن کمک می کند.

تقویت استخوان و دندان:

کدو سبز حاوی ویتامین K است که سبب تقویت استخوان و دندان ها می شود.

مفید در طول بارداری:

مصرف کدو سبز، ویتامین های B کمپلکس را برای بدن تامین می کند که باعث حفظ سطح انرژی و خلق و خو می شود.

مفید برای کودکان:

کدو سبز یک غذای ملایم است که با بدن کودکان سازگاری بالایی دارد و می توانید آن را در رژیم غذایی فرزندتان بگنجانید. این ماده به کنترل اسهال کودکان نیز کمک می کند.

افزایش سلامت پروستات:

فیتونوترینت های موجود در آن، برای پروستات بسیار مفید هستند. همچنین، سرشار از بتاکاروتن و ویتامین c است که در درمان سرطان پروستات تاثیر مهمی دارند.

بهبود سلامت قلب:

کدو سبز مواد بسیار موثری برای سلامت قلب دارد. کدو سبز کم کلسترول و کم چربی است و به حفظ تعادل کربوهیدرات ها کمک می کند. این موارد برای حفظ سلامت قلب ضروری هستند. مصرف زیاد فیبر با خطرات قابل توجهی در کاهش سکته مغزی، فشار خون بالا و بیماری قلبی ارتباط دارد . کدو سبز همچنین سرشار از فولات است، مصرف فولات با خطر بیماری قلبی رابطه معکوس دارد. پتاسیم و منیزیم کدو برای سلامت قلب بسیار کاربردی اند.

کمک به تعادل تیروئید:

کدو سبز غنی از منگنز است. منگنز ماده معدنی است که عملکرد بهینه غده تیروئید را تقویت می کند .

افزایش سلامت پوست و مو:

کدو سبر به دلیل دارا بودن ویتامین C، می تواند خشکی پوست و مو را رفع کند. به دلیل داشتن روی می تواند در رشد موها تاثیرگذار باشد. کدو سبز 95درصد آب است. پس بدیهی است که بتواند پوست و مو را به خوبی آبرسانی کند. لوتئین موجود در کدو سبز با کاهش پاسخ التهاب ، سلامت پوست را بهبود می بخشد. کمبود ریبوفلاوین روی بلوغ کلاژن تاثیرگذار است. ویتامین C موجود در کدو حلوایی به تولید کلاژن در بدن کمک می کند.

کلاژن برای حفظ سلامت مفاصل، غضروف ها، پوست و رگ های خونی بسیار مهم است . این ویتامین همچنین از بدن در برابر آسیب سلولی محافظت می کند. به غیر از ویتامین C، موادی همچون پتاسیم ، زاگزانتین و فولات هستند در تولید کلاژن در بدن موثرند و همانطور که دیدیم کدو سبز سرشار از این منابع است.

نحوه استفاده از کدو سبز در رژیم غذایی

از کدو سبز می توان در بخش های مختلف رژیم غذایی بهره برد. در حالت عادی این محصول در دسته صیفی جات شناخته می شود اما طبق استاندارد آن را در دسته میوه ها قرار داده اند.

شما می توانید کدو سبز را به صورت خام در انواع سالاد ها استفاده کنید. استفاده از این ماده غذایی به صورت بخارپز شده و یا سرخ شده نیز بسیار رایج است. از کدو سبز می توان به عنوان یک میان وعده مفید استفاده کرد. از آن برای پخت پوره کدو سبز، کدو سبز کبابی، کدوی شکم پر، سوپ کدو سبز، خورش کدو سبز، کدو سبز رشته شده برای سرو در کنار غذای اصلی استفاده می شود.

عوارض جانبی کدو سبز

مصرف کدو سبز ممکن است در افرادی که حساسیت های بیش تری دارند مشکل ساز شود. برای مثال اگر فردی به آن حساسیت داشته باشد، حالت هایی مثل خارش، حالت تهوع و انواع خاصی از آلزژی های دهانی را تجربه می کند. مصرف آن می تواند در افرادی که روده تحریک پذیرتری دارند باعث بروز مشکل گوارشی شود. کدو سبز تلخ ممکن است باعث گرفتگی معده یا اسهال یا هر دو شود .

از آنجایی که کدو سبز حاوی مقدار ارزشمندی آهن است، مصرف بی رویه آن به تسریع آلزایمر کمک می کند. البته این موضوع در شرایطی که مصرف نرمالی از کدو سبز داشته باشید، به هیچ وجه رخ نخواهد داد. کدو سبز منبع مناسبی از بتاکاروتن است. دوزهای زیاد این ماده ممکن است برای زنان باردار و شیرده، افراد سیگاری و افرادی که تحت آنژیوپلاستی قرار گرفته اند مناسب نباشد. در صورتی که هر یک از شرایط ذکر شده را دارید، در مصرف این ماده غذایی اعتدال را رعایت کنید تا تنها از فواید این ماده غذایی ارزشمند بهره مند شوید.

 510 بازدید