طرز تهیه توفو خانگی

مواد لازم برای تهیه توفو:


دانه سویا (خام و بو نداده): ۳ لیوان دسته دار فرانسوی
آب:‌۵ لیتر
لیمو ترش سنگی: ۳ عدد
آب برای حل کردن کردن آب لیمو: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

طرز تهیه توفو خانگی:


برای تهیه پنیر توفو خانگی ابتدا باید شیر سویا را آماده کنید.

در مرحله اول برای تهیه شیر سویا باید بر روی دانه های خشک‌ سویا آب اضافه کنید؛ بطوریکه سطح آب بالاتر از دانه های سویا باشد و اجاده دهید همانند حبوباتی مثل نخود به مدت حداقل 6 ساعت خیس بخورد(بهتر است اینکار را شب قبل انجام دهید.)

در مرحله دوم بهتر است که پوست دانه‌ها را جدا کنید تا شیر صاف تری داشته باشید. در مرحله بعد باید دانه‌های نرم شده را به همراه آب توسط مخلوط کن نرم و له کنید تا کاملا یک دست شوند.


در مرحله سوم برای صاف کردن مخلوط آب و سویا، یک صافی توری را روی یک صافی فلزی انداخته و آن را روی یک کاسه یا قابلمه قرار دهید. مخلوط را به آرامی روی صافی بریزید. تفاله سویا در صافی باقی خواهد ماند، کمی آب روی آن بریزید تا عصاره سویا کاملا از صافی رد شود.

در مرحله چهارم تهیه باید شیر سویای رد شده از صافی را حدود 15 دقیقه بجوشانید. برای اینکار شیر را روی حرارت قرار دهید تا خامی آن گرفته شود. در اثر حرارت کفی روی شیر جمع خواهد شد که باید آن با یا قاشق یا کفگیر بردارید.

هر از گاهی شیر سویا را هم بزنید تا ته آن نسوزد؛همچنین بهتر است برای جلوگیری از سر رفتن شیر سویا در کنار گاز بمانید.
سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی سرد شود .


در مرحله پنجم باید آب لیمو ترش‌ها را بگیرید و آن را در یک لیوان آب بریزید و با همزن خوب بزنید.

سپس با یک قاشق یا ملاقه چوبی کمی از محلول اسیدی را به شیر سویا اضافه کنید. برای تهیه پنیر توفو نیازی به اضافه کردن تمام محلول آب و لیمو ندارید و کافی است هربار کمی از محلول را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

زمانی که شیر شروع به دلمه شدن کرد و مایع شفافی روی سطح آن جمع شد، نشانه این است که پنیر در حال شکل گرفتن است پس هم زدن را تا جایی که تمام شیر دلمه دلمه شود ادامه دهید.

در مرحله ششم باید یک تنظیف تمیز را روی سبدی بزرگ قرار دهید. سپس مخلوط دلمه‌ها و آب را آٰرام درون آن بریزید و صبر کنید تا آب اضافی آن برود .سپس لبه‌های پارچه را روی مواد تا کنید و یک بشقاب تخت روی آن بگذارید و جسمی سنگین (۱ تا ۲ کیلوگرم) روی بشقاب قرار دهید.

برای تهیه پنیر سویا باید حداقل ۲۰ دقیقه دلمه‌ها را تحت فشار بگذارید تا آب اضافی آن‌ها کاملا خارج شود. بسته به اینکه می‌خواهید توفو نرم داشته باشید یا توفو سفت، سنگینی وزنه یا مدت فشار را تغییر دهید.
پس از درست شدن پنیر توفو، آن را با چاقویی تیز برش بزنید و ۳۰ دقیقه در آب سرد قرار دهید تا تلخی یا ترشی ماده منعقد کننده خارج شود. سپس آن آب را دور ریخته و توفو‌ها را در یک ظرف پر از آب در یخچال نگهداری کنید.

چند نکته کاربردی در تهیه پنیر سویا


شیر سویا را باید قبل از مصرف بجوشانید. مصرف شیر سویا خام برای سلامتی مضر است.
پس از جوشاندن شیر سویا صبر کنید تا از حرارت بیفتد و خنک شود.
آب لیمو و آب را کاملا مخلوط کنید تا در هم حل شوند.

نکاتی برای نگهداری توفو


۱. اگر تمایل دارید توفو را به مدت طولانی نگه دارید باید پنیر سویا را درون ظرفی که حاوی آب سرد است قرار دهید سپس آب آن را هر روز عوض کنید.
۲. توفو خانگی را می توانید به روشی که ذکر شد به مدت ۷ روز درون یخچال نگهدارید.

 554 بازدید