خواص ثابت شده خرما برای سلامتی

خواص خرما

خرما میوه درخت نخل خرماست که در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان می روید. خرما انواع متفاوتی دارد و همین طور خواص مختلفی هم برای سلامتی بدن دارد که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم:

1- بسیار مغذی است

از لحاظ مواد مغذی بسیار غنی است. کالری خرمای خشک بیشتر از میوه تازه آن است. بیشتر کالری موجود در خرما از کربوهیدرات ها تامین می شود و مقدار کمی پروتئین دارد. همچنین علاوه بر کالری، مقدار قابل توجهی فیبر، برخی ویتامین ها و مواد معدنی مهم دارد.

2- غنی از فیبر

فیبر فواید زیادی برای سلامت کلی بدن دارد. با مصرف روزانه خرما در رژیم غذایی تان می توانید مصرف فیبرتان را افزایش دهید. فیبر می تواند از یبوست جلوگیری کند و به حرکت بهتر روده هم کمک می کند.

علاوه بر این، فیبر موجود در خرما می تواند برای کنترل قند خون مفید باشد.

3- دارای آنتی اکسیدان بالا

خرما انواع مختلفی از آنتی اکسیدان را دارد که فواید زیادی برای سلامت بدن دارند و خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش می دهد.

در مقایسه با انواع میوه های مشابه مانند انجیر و آلو خشک، به نظر می رسد خرما دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان است.

4- امکان بهبود سلامت مغز

خوردن خرما ممکن است به بهبود عملکرد مغز کمک کند. در مطالعه ای حیوانی نشان داده شد موش هایی که در غذای خود از خرما تغذیه کرده اند، حافظه و توانایی یادگیری شان بهتر شد و اضطراب کمتری نسبت به موش هایی که از آن مصرف نکرده اند داشتند.

با این حال، هنوز مطالعات انسانی برای تایید نقش آن در سلامت مغز مورد نیاز است.

5- یک شیرین کننده طبیعی عالی

خرما منبع فروکتوز، نوعی قند طبیعی در میوه هاست. به همین دلیل مزه آن بسیار شیرین است و همچنین طعم لطیفی شبیه کارامل دارد. به دلیل مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هایی که در خرما وجود دارد، یک جایگزین سالم و عالی برای شکر سفید است.

البته دقت داشته باشید که اگرچه خرما سرشار از فیبر و مواد مغذی است اما همچنین کالری نسبتا بالایی دارد و بهتر است در حد متعادلی مصرف شود.

6- سلامت استخوان ها

خرما حاوی مواد معدنی متعددی از جمله فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. همه این مواد برای جلوگیری از ایجاد پوکی استخوان در بدن ضروری هستند، هرچند هنوز نیاز به انجام مطالعات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

7- کنترل قند خون

به دلیل دارا بودن شاخص گلیسمی پایین، فیبر و آنتی اکسیدان های پایین، پتانسیل زیادی برای کمک به کاهش قند خون دارد. بنابراین خوردن آن برای مدیریت دیابت می تواند مفید باشد.

8- اضافه کردن به رژیم غذایی

این ماده غذایی با همه خواصی که دارد یک میان وعده بسیار خوشمزه است. می توان آن را با دیگر مواد غذایی ترکیب کرد و یک وعده مقوی برای روزتان آماده کنید.

علاوه بر این، می‌ توانید از خرما برای شیرین کردن سس ‌ها، مانند سس‌ های سالاد و مارمالاد، استفاده کنید یا آن‌ ها را با اسموتی و بلغور جو دوسر مخلوط کنید.

توجه به این نکته هم ضروری است که خرما کالری بالایی دارد و طعم شیرین آن باعث تمایل بیشتر به خوردن آن می شود به همین دلیل بهتر است در حد اعتدال مصرف شود.

 459 بازدید