تاثیر مصرف آب بر کاهش و حفط وزن

برای مدت طولانی تصور می شد که نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می کند. در واقع، 30 تا 59 درصد از بزرگسالان آمریکایی که سعی در کاهش وزن دارند، مصرف آب خود را افزایش می دهند.

تاثیر نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی اصلی بر کاهش وزن، بیشتر از یک رژیم غذایي كم كالري در بزرگسالان میانسال و مسن تر می باشد. این فرضیه مطرح شده که این ممکن است تا حدودی به دلیل کاهش زیاد مصرف انرژی غذایی به دنبال مصرف آب باشد.

وقتی آب می نوشیم، تا حدود حس سیری و کاهش گرسنگی به ما دست می دهد که باعث کاهش مصرف مواد غذایی می شود.

نوشیدن آب میزان کالری سوزانده شده را افزایش می دهد که به عنوان مصرف انرژی در حالت استراحت شناخته می شود. در بزرگسالان نشان داده شده است که مصرف انرژی در حالت استراحت در عرض 10 دقیقه پس از نوشیدن آب 24 تا 30 درصد افزایش می یابد.

معمولا توصیه می شود که افرادي كه تلاش براي کاهش وزن دارند، مصرف آب خود را افزایش دهند.

نتیجه یک تحقیق

محققان در دانشگاه ویرجینیا 48 بزرگسال 55 تا 75 ساله را مورد مطالعه قرار دادند تا اثر مصرف آب قبل از غذا را بر مصرف انرژی آزمایش کنند. شركت كنندگان به دو گروه تقسیم شدند.

یک گروه قبل از وعده های غذایی خود تقریباً ۵۰۰ میلی ليتر آب می نوشیدند و گروه دیگر این کار را نکردند. همه افراد در طول مطالعه یک رژیم غذایی كم كالري مصرف کردند. در طول 12 هفته، مصرف كنندگان آب حدود 2 کیلوگرم بیشتر از گروهي كه آب مصرف نكردند از دست دادند.

نظارت روزانه بر وزن بدن، شمارش گام ها، مصرف میوه و سبزیجات و مصرف آب از عوامل تاثیرگذار و موثر در كاهش وزن و حفظ وزن در طولاني مدت است.

گروه تحقیقاتی ویرجینیا همان رژیم غذایی را بعد از ١٢ هفته مورد بررسی قرار دادند. گروهي كه آب قبل از وعده غذايي مصرف كرده اند بهبود قابل توجهي در حفظ كاهش وزن در مقابل گروهي كه مصرف نكرده اند داشته است.

چه مقدار آب باید بنوشید؟

بسیاری از کارشناسان بهداشتی نوشیدن هشت لیوان آب (حدود 2 لیتر) در روز را توصیه می کنند. اما این عدد کاملا دقیق نیست. مانند بسیاری از چیزها، نیاز به آب کاملاً به افراد بستگی دارد. برای مثال، افرادی که زیاد عرق می‌کنند یا به طور منظم ورزش می‌کنند ممکن است نسبت به افرادی که زیاد فعال نیستند به آب بیشتری نیاز داشته باشند. افراد مسن و مادران شیرده نیز باید بر میزان مصرف آب خود نظارت دقیق تری داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که آب را از بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها مانند قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به خصوص میوه ها و سبزیجات نیز دریافت می کنید.

به عنوان یک قانون کلی خوب، همیشه باید در هنگام تشنگی آب بنوشید و به اندازه کافی برای رفع تشنگی آب بنوشید.

اگر متوجه شدید سردرد دارید، خلق و خوی بدی دارید، دائما گرسنه هستید یا در تمرکز مشکل دارید، ممکن است از کم آبی خفیف رنج ببرید. نوشیدن آب بیشتر ممکن است به رفع این مشکل کمک کند

بر اساس مطالعات انجام شده، نوشیدن 1-2 لیتر آب در روز باید برای کمک به کاهش وزن کافی باشد.

 699 بازدید