آیا کینوا جایگزین عالی برای برنج است؟

آیا کینوا جایگزین عالی برای برنج است؟

کینوا  گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود اما جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است. گیاه‌ کینوا خواص زیادی از جمله کنترل قند‌خون، تقویت مو‌ و‌ کاهش فشار خون دارد.

چگونه گیاه‌ کینوا بپزیم؟

چندین روش برای پخت این گیاه وجود دارد. مثلاً اگر خیلی سریع پخته شود سفت و کرانچی می‌شود و اگر در مدت زمان زیادی پخته شود خیلی حریره یا خمیر مانند می‌شود. همچنین می‌توانید آن را در فر، روی قابلمه و با گاز، پلوپز یا در ماکروویو بپزید.

گیاه کینوا

مواد لازم برای پخت

  • کینوا: ۲ فنجان
  • آب: ۲.۵ فنجان

طرز پخت گیاه کینوا تا حد زیادی شبیه به برنج است به این ترتیب که هر یک پیمانه کینوا را با ۲ پیمانه آب، آب مرغ یا گوشت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و با حرارت ملایم می‌پزند تا زمانی که آب آن کاملاً کشیده شود. سپس همراه با صبحانه، ماست، شیر ‌‌‌و یا سالاد‌ میل کنید.

معمولاً برای خوش طعم‌تر شدن به آن مقداری روغن‌ زیتون، لیموترش، نارنج، گوجه‌فرنگی و یا فلفل‌دلمه‌ای خرد شده، پودر کاری، ادویه‌جات و سبزیجات معطر اضافه می‌شود. کینوا را همچنین به عنوان یک ماده پروتئینی و حجم‌دهنده در انواع سالادهای گرم و سرد، کوفته، کتلت، سوپ، برگر و … استفاده می‌کنند.

نکته: برای جلوگیری از تغییر حالت و له شدن دانه‌های آن می‌توان حجم معین آب را در چند مرحله به قابلمه اضافه کرد.
دانه ها را قبل از پخته شدن با آب کاملا بشویید تا ضایعات و مواد اضافی بین دانه ها از بین برود ‌بعد از پخت عطر و‌ طعم فوق العاده اس ایجاد شود.

 1,152 بازدید